افراد با طبع سرد یا خشک از حجامت خودداری کنند

یک دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران درباره ارتباط میان طبع افراد با انجام عمل حجامت گفت: کسانی که تندرست هستند و مزاج صحی سرد یا خشک دارند یا دچار خشکی و سردی در پوست و عضلات هستند، نباید روش‌های دفعی که موجب کاهش گرمی و تری بدن می‌شود را به کار ببندند که از جمله این روش‌ها حجامت است.

دکتر ناصر رضایی پور  با بیان اینکه باید برای احیا و گسترش استفاده از دانش طب سنتی ایران تلاش کرد، گفت: همچنین لازم است در دانشگاه‌ها هم میدان را برای پژوهش در حوزه‌های مختلف آن، از جمله روش‌های مختلف خون‌گیری گشود تا با انجام مطالعات فراوان و تولید اسناد و مقالات علمی، مفید بودن این اعمال به لحاظ علمی ثابت شود و قواعد و قوانین آنها هم دقیقاً تعیین شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید وزارت بهداشت و متولیان سلامت جامعه نیز از کارهای غیرعلمی و افراط و تفریط در این حوزه‌ها جلوگیری کنند تا کار، تنها در دست متخصصان دانشگاهی طب سنتی ایران باشد.

رضایی‌پور درباره ارتباط میان طبع افراد با انجام عمل حجامت گفت: کسانی که تندرست هستند و مزاج صحی سرد یا خشک دارند یا دچار خشکی و سردی در پوست و عضلات هستند، نباید روش‌های دفعی که موجب کاهش گرمی و تری بدن می‌شود را به کار ببندند که از جمله این روش‌ها حجامت است. از همین رو گفته شده است پس از ۶۰ سالگی نباید حجامت کرد، زیرا موجب غلبه خشکی و سردی بر پوست، عضلات و بدن می‌شود.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران، با اشاره به اینکه حکمای ایرانی انجام حجامت برای کودکان زیر دو سال را نیز جایز ندانسته‌اند، اظهار کرد: کم‌بنیه بودن و عدم استقامت اندام‌های کودک با حجامت سازگار نیست و حجامت در کودکان زیر دو سال، می‌تواند موجب ضعف پایدار و دراز‌مدت در وی شود.

رضایی‌پور، بهار را شایسته‌ترین فصل برای حجامت (به‌ویژه برای مقاصد پیشگیرانه) دانست و گفت: البته در فصول دیگر نیز به حسب تشخیص طبیب آگاه و با ملاحظات گوناگون، می‌توان حجامت را به کار برد ولی باید دانست که عمل حجامت در هر فصلی که انجام شود، تابع ضوابط و پیش‌شرط‌ها‌ی خاصی است که در منابع طب سنتی بیان شده و نادیده گرفتن آنها می‌تواند به مخاطرات و صدمات متعددی بیانجامد و چه بسا به تشدید بیماری منجر شود.

وی با اشاره به اینکه به رأی حکیمان، سودمندی حجامت و نیز دیگر روش‌ها‌ی درمانی، مطلق نیست و بستگی به مزاج، سن، جنسیت، فصل، زمان و مکان حجامت دارد، عنوان کرد: حتی گفته شده است روزهای خاصی در ماه و سال با توجه به شرایط بدن و موقعیت مواد زاید، برای حجامت بهتر هستند و در روزهای دیگری نیز بهتر است این عمل انجام نشود.این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران ادامه داد: به عنوان مثال، اگر میزان مواد زاید در بدن فرد بسیار زیاد و فراگیر باشد یا فرد، بسیار تنومند و فربه باشد، نباید حجامت کند، زیرا نمی‌تواند به اندازه کافی مواد تباه یا افزایش‌یافته را بویژه از بخش‌های عمقی بدن، دفع کند و سودی برای شخص ندارد و ممکن است باعث زیان‌ هم بشود.

رضایی‌پور ضمن تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد، حجامت هرگز نباید پیش از درمان‌های مقدماتی تغذیه‌ای و دارویی انجام شود، اظهار کرد: به‌کار بستن این درمان‌های مقدماتی غذایی و دارویی، بسیار ضروری است و بدون در نظر داشتن برخی ملاحظات، حجامت، موجب دفع مواد بی‌زیان و مفید از بدن می‌شود و به ضعف عضو منجر می‌شود.این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران تأکید کرد: لازم است زنان باردار از روش‌ها‌ی گوناگون دفع مواد از بدن، مانند فصد و حجامت و اسهال و قی خودداری کنند، مگر آنکه ضرورت شدیدی در میان آید که تشخیص آن نیز به عهده پزشکان حاذق و متخصص است.

رضایی‌پور، در پاسخ به این پرسش که آیا انجام عمل حجامت با اهدای خون منافاتی ندارد، عنوان کرد: این دو عمل هیچ منافاتی با هم ندارند. اهدای خون، یک رفتار خداپسندانه است و حتی لازم است هر شخصی که توان جسمی و مزاجی لازم را دارد، حتماً با مشورت پزشک خود و طبق الگوی زمانی که پزشکان و کارشناسان سازمان انتقال خون توصیه می‌کنند، اقدام به اهدای خون نماید.

وی ادامه داد: البته باید تأکید کرد حجامت یک تدبیر مفید برای پیشگیری و درمان است که باید به تشخیص و توصیه پزشک زبردست و در مطب یا درمانگاه مجهز و در شرایط بهداشتی و استریل انجام شود و به هیچ روی جایگزین اهدای خون نیست و توصیه‌هایی از این دست که «فصلی یک بار حجامت برای تندرستی لازم است» و حتی «سالی یک بار حجامت برای همه افراد خوب است» خطاست.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران ابراز امیدواری کرد با توجه به دانشگاهی شدن رشته تخصصی طب سنتی ایران و تلاشی که دانشگاه و متخصصان دانشگاهی جهت حذف خرافه‌ها و افراط و تفریط‌های پیرامون این رشته انجام می‌دهند، به زودی شاهد باشیم که حجامت کردن نیز از موانع اهدای خون حذف شود.

وی اضافه کرد: البته در این راه دقت و شدت عمل وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و دیگر سازمان‌های مسئول نیز در تدوین قواعد و قوانین لازم و جلوگیری از روش‌های غیرعلمی و غیربهداشتی در مراکزغیردانشگاهی بسیار مهم و حیاتی است.

رضایی‌پور در واکنش به اینکه مشاهده می‌شود برخی مطب‌های طب سنتی، بابت انجام عمل حجامت مبالغ زیادی از مراجعه‌کننده دریافت می‌کنند، اظهار کرد: درباره هزینه‌ها لازم است به موارد زیادی توجه شود. از جمله اینکه لازم است با توجه به ورود طب سنتی ایران به عرصه دانشگاهی، آئین‌نامه‌ها و تعرفه‌های لازم از سوی مراجع مربوط تعریف شود و دوم اینکه لازم است خدمات طب سنتی ایران و داروهای آن تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا فشار زیادی به مردم وارد نشود.

وی اضافه کرد: هزینه‌ها در طب سنتی ایران به مراتب از هزینه‌های پزشکی نوین پایین‌تر است ولی از آنجا که متأسفانه بیمه‌ها این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند، مردم در این حوزه، بالا بودن هزینه‌ها را حس می‌کنند در حالی که در مراجعه به پزشکی نوین، بخشی از بار هزینه‌ها بر دوش بیمه‌ها است.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به اینکه با همه اینها نمی‌توان بی‌انصافی برخی افراد سودجو و بی‌اخلاق را در این حوزه نادیده گرفت و انکار کرد، گفت: به‌طور کلی، نادیده گرفتن اخلاق و شرافت حرفه‌ای در هر جایی نکوهیده است و البته در حرفه پزشکی (نوین یا سنتی) به مراتب نکوهیده‌تر خواهد بود. مردم باید توجه کنند که اگر به درمانگاه‌های زیر پوشش دانشگاه‌ها مراجعه کنند، قطعاً با چنین مواردی مواجه نخواهند شد و از سوءاستفاده‌های احتمالی در امان خواهند بود.

رضایی‌پور در پایان تأکید کرد: برای هیچ اقدام درمانی در پزشکی نوین یا سنتی از تجویز گیاهان دارویی به‌ظاهر ساده تا حجامت و فصد و ماساژ و اعمال جراحی، نمی‌توان و نباید به افراد غیرمتخصص و غیردانشگاهی مراجعه کرد.

ایسنا


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید *

بستن تبلیغ