افراد مسلح در سوریه چه کسانی هستند ؟

از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه مسوولان این کشور بارها بر وجود افراد مسلح در جریان ناآرامی ها و حمله آنان با سلاح به مردم و نیروهای سوری برای افزایش دامنه درگیری تاکید و حتی اسناد و گزارش های تصویری نیز در این ارتباط منتشر می کردند.

در روزهای اول بسیاری از بدخواهان و دشمنان سوریه چنین مطالبی را با وجود ارایه اسناد نمی پذیرفتند تا این که حضور افراد مسلح در این کشور که ابتدا از سلاح های کمری و اکنون از سلاح های انفرادی، نیمه سنگین و سنگین علیه نیروهای نظامی و امنیتی و مردمی سوری استفاده می کنند ، گسترش یافت و با اشغال برخی مناطق و تجمع در آنها موجب اطمینان همگان به وجود چنین افرادی در سوریه شد.

بر اساس آخرین گزارش ها در روزهای اخیر در مناطق شمالی سوریه و به خصوص شهر حلب و اطراف آن که با ترکیه کمتر از ۵۰ کیلومتر فاصله دارد، این افراد به تانک و ضد هوایی نیز مجهز شده اند و دولت سوریه نیز در این ارتباط ترکیه ، عربستان و قطر را متهم کرده است.

اکنون این سوال مطرح است که افراد مسلح چه کسانی و دارای چه مشخصاتی هستند؟، عقاید آنها چیست؟ حامیان مالی و تسلیحاتی این افراد چه کسانی هستند ؟ و این که آنان چه الگویی را در چه مناطقی از سوریه برای رسیدن به هدف خود دنبال می کنند؟

*** ملیت و تابعیت افراد مسلح در سوریه

افراد مسلحی که اکنون در سوریه دست به سلاح برده و هر روز سلاح و تجهیزات آنان در سایه حمایت های طرف های آنان پیشرفته تر و گسترده تر می شود، از اتباع کشورهای مختلف جهان هستند.

برخی در این ارتباط حتی به صورت مبالغه آمیز رقمی نزدیک به یکصد ملیت را مثال می زنند ولی تابعیت بیشتر افرادی که تاکنون در جریان ناآرامی های سوریه دستگیر ، کشته و یا زخمی و سپس شناسایی شده اند به حدود بیش از ۲۰ کشور جهان می رسد.

این افراد از کشورهای لیبی، الجزایر، تونس، مصر، فلسطین، اردن، ترکیه، عراق، پاکستان، بنگلادش، چچن، فرانسه، مالی، سومالی، موریتانی، لبنان، افغانستان، کویت، عربستان، مغرب و یمن هستند و تاکنون عده زیادی از آنها کشته، زخمی ویا دستگیر شدند.

شمار زیادی از این افراد به صورت غیرقانونی و از طریق تونل های حفر شده در مرز بین سوریه با لبنان و یا در پوشش گروه های مسلح و به دنبال حمله به نیروهای سوری در مرزهای این کشور با ترکیه ، اردن ، عراق و یا لبنان وارد سوریه شده اند.

بر اساس اعلام برخی منابع خبری این افراد به علت این که خارجی هستند به طور معمول به زبان دیگری مانند انگلیسی، ترکی استانبولی، عربی و یا فرانسه سخن می گویند و مردم برخی مناطق اشغال شده از سوی آنان نیز بر این امر اعتراف کرده اند که در برخی مواقع متوجه گفت و گوهای آنان با یکدیگر نمی شوند.

حضور افراد مسلح سیاه پوست و یا با چهره ای از نژاد مشخص موجب شده است تا دوستان آنان پس از کشته شدن این افراد برای جلوگیری از انتشار تصاویر حضور آنان اجساد این افراد را با استفاده از اسید سوزانده تا موجب شناسایی و استفاده رسانه ای قرار نگیرند.

بررسی تصاویر منتشر شده در طول ماه های گذشته از این افراد که چهره هایشان مشخص است نشان می دهد آنان عموما دارای ریش های بلند هستند و سیبل خود را می تراشند.

شمار زیادی از این افراد چهره های خود را در مقابل دوربین ها با چفیه و یا کلاه های خاص پوشانده و فقط دو چشم آنان مشخص است تا قابل شناسایی نباشند.

میانگین سن این افراد نیز بین ۲۰ تا ۴۰ است و در عین حال برخی افراد با سن بالا و یا پایین نیز در میان آنان وجود دارند.

در همین حال استفاده افراد مسلح از کودکان زیر سن قانونی و مسلح کردن آنان برای حضور در صحنه های درگیری تاکنون از سوی برخی از مجامع حقوق بشری و حامی کودکان مورد اعتراض قرار گرفته است.

پوشش افراد مسلح قاعده مشخصی ندارد و برخی از آنها با لباس های شخصی و شلوار جین ، بعضی با دشداشه عربی و شماری نیز با ترکیبی از لباس های نظامی و شخصی و کفش های مختلف ، پوتین و یا دمپایی در صحنه های درگیری با نیروهای سوری حضور می یابند.

پرچم مورد استفاده این افراد نیز پرچمی معروف به ‘پرچم استقلال سوریه ‘ است که در برنامه های اعتراضی از سوی برخی تظاهرکنندگان حمل می شود.

این پرچم رنگ بالای آن سبز، وسط سفید و پایین نیز سیاه است و سه ستاره سرخ نیز در قسمت سفید آن قرار دارد.

پرچم رسمی سوریه دارای سه رنگ شامل سرخ در بالا، سفید در وسط و سیاه در پایین است و دو ستاره سبز نیز در بخش سفید آن قرار دارد.

*** عقاید و باورهای افراد مسلح

افراد و گروه های مسلح بر اساس باورهای خود که بیشتر نشات گرفته از افکار اخوان المسلمین، سلفی، وهابی و تکفیری است از نظر خود با هدف جهاد در راه خدا، شهادت و ورود به بهشت در سوریه حضور یافته و با نیروهای این کشور مبارزه می کنند.

حامیان فکری اغلب این افراد را شیخ های وهابی در عربستان، قطر ، اردن، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مصر و تشکل های تروریستی مانند القاعده تشکیل می دهند که به مناسبت های مختلف نیز با مطرح کردن برخی فتواها جنگ و درگیری در سوری را مجاز و در کشورهایی مانند عربستان را حرام اعلام می کنند.

از دیدگاه برخی شخصیت های وهابی مانند مفتی اعظم عربستان، تقویت و حمایت ارتش آزاد سوریه و فرو ریختن شوکت و ابهت نظام حاکم در این کشور نوعی جهاد فی سبیل الله است.

ایدئولوگ ها و طراحان فکری افراد مسلح نظیر شیخ عدنان عرعور روحانی فراری سوریه به عربستان و یوسف قرضاوی بیشتر به دنبال ایجاد جنگ طایفه ای بین پیروان مختلف در سوریه، تحریک افکار عمومی علیه علوی ها، شیعیان مقیم سوریه، ایران و حزب الله و القای مزایای روابط سوریه با عربستان و قطر به جای ایران و حزب الله و نظایر آن هستند.

روزنامه لبنانی الاخبار روز شنبه در گزارشی با عنوان ‘سوریه ،میدان مغناطیس نیرومندی برای جذب نیروهای جهادی’ در ارتباط با تفکرات افراد مسلح در سوریه نوشت: این افراد پیروزی خود در این میدان را حتمی دانسته و تاکید می کنند که نظام بشار اسد بزودی سرنگون خواهد شد.

به نوشته این روزنامه نیروهای سوری نیز تاکنون در جریان درگیری با افراد مسلح در این کشور شماری از افراد مسلح را که ادعای تشکیل امارت های اسلامی داشتند، دستگیر کرده اند که بیشتر آنان در مناطق شمال غرب مانند استان ادلب در نزدیک مرز سوریه و ترکیه و مرکز سوریه بوده است.

تاثیر افکار این شیوخ و گروه های تروریستی بر برخی از این افراد تا جایی است که آنان دست به اقدامات انتحاری با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده و یا کمربندی های انفجاری در مناطق مختلف سوریه می زنند.

*** حامیان مالی و تسلیحاتی افراد مسلح

از آغاز بحران جاری در سوریه دولت این کشور که به برخی از سرنخ ها در خصوص حامیان مالی و تسلیحاتی افراد مسلح به دنبال دستگیری و اعترافات برخی از آنان دست یافته بود به صورت سربسته و ضمن هشدار به کشورهای همسایه و عرب خواستار قطع این حمایت ها و ارایه برخی خدمات آموزشی و پایگاه به افراد مسلح بود.

با ادامه این روند حتی ‘ولید المعلم’ وزیر خارجه سوریه در جریان حضور در میهمانی ۲۶ مه ۲۰۱۱ ( ۱۳۹۰ ) سفرای عربی مقیم دمشق به صورت شفاف تر از کشورهای عرب به خاطر برخی اقدامات و تنها گذاشتن سوریه در وقایع اخیر انتقاد کرد.

با ادامه بحران در سوریه و افزایش دامنه آن به دیگر شهرهای مرکزی و مرزی این کشور و حضور بیشتر افراد مسلح در سایه حمایت های کشورهای همسایه و برخی عرب مانند عربستان و قطر رفته رفته مواضع دمشق نسبت به آنها شفاف تر شد و در آخرین موضع گیری سوریه ضمن نام بردن از سه کشور اصلی حامیان افراد مسلح بشدت از آنان انتقاد کرد.

وزارت خارجه سوریه ۹ مرداد ماه با ارسال دو نامه به رییس دوره ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل رسما عربستان، قطر و ترکیه را به حمایت آشکار مالی و تسلیحاتی از ‘ تروریست های مسلح ‘ متهم کرد.

این وزارتخانه افزود : صداهای منافقانه و توطئه گر علیه سوریه که از آنکارا، دوحه، ریاض، واشنگتن، لندن و برلین به گوش می رسد، به جای اتهام گروه های تروریستی مهاجم به شهرهای سوریه از جمله دمشق و حلب، دولت سوریه را به تشدید خشونت متهم می کنند.

محمد جهاد اللحام’ رییس مجلس سوریه ۱۶ تیر ماه در این ارتباط از ترکیه، عربستان سعودی و قطر به علت دامن زدن به ناآرامی ‌ها در کشورش از طریق حمایت از گروه‌های مسلح که علیه دولت وارد جنگ شده‏اند، انتقاد کرد.

وی گفت که سه کشور مزبور گروه ‌های تروریستی را تامین مالی و تسلیحاتی می ‌کنند.

اللحام خاطر نشان کرد که دولت اردوغان برنامه غرب را به منظور خدمت به صهیونیست ‌ها در منطقه اجرا می ‌کند و این موضع ترکیه غیر قابل توجیه، غیراخلاقی ، بی ‌معنی و مغایر با منشور سازمان ملل است.

وی افزود که دولت ترکیه تعمدا به بحران سوریه دامن می ‌زند ، به تروریست‌ های مسلح پناه داده، آن‌ ها را با تجهیزات ارتباطی تامین کرده و کمک می کند تا وارد خاک سوریه شوند. متاسفانه این موضع (آنکارا) نشان دهنده این است که در حال همدستی و اجرای برنامه امریکا در سوریه است.

در حال حاضر بر اساس اعلام منابع نظامی یک پایگاه از سوی ترکیه در نزدیک مرز با سوریه برای استقرار فرماندهان تشکلی به نام ‘ارتش آزاد سوریه’ در اختیار نیروهای منشعب از ارتش سوریه و افراد مسلح قرار گرفته است.

خبرهای منتشرشده نیز حاکی از آن است که آموزش های نظامی این افراد نیز در داخل ترکیه صورت می گیرد و برخی از نیروهای امنیتی کشورهای همسایه نیز با حضور در مناطق ناامن سوریه مشورت ها و آموزش های لازم میدانی را به افراد مسلح برای درگیری با نیروهای سوری ارائه می دهند.

بر اساس اعلام برخی منابع آگاه تاکنون چند مامور امنیتی ترکیه در مناطق مختلف سوریه از سوی نیروهای سوری دستگیر شدند و تلاش های آنکارا تاکنون برای آزادی آنان به علت شرایط مطرح شده از سوی دمشق ناکام مانده است.

روزنامه سوری ‘ الثوره ‘ نیز در همین ارتباط با استناد به اعترافات طرف های غربی و گزارش های مستند رسانه ای تاکید کرد که عناصر مسلح غیر سوری با حمایت برخی دولت های غربی از مرز ترکیه وارد سوریه می شوند.

این روزنامه افزود: با وجود تلاش برای سرپوش گذاشتن بر عملیات نفوذ بیگانگان از ترکیه به سوریه برای ارتکاب جنایت علیه مردم این کشور، اما نهادهای بین المللی مرتبط با موضوع و برخی رسانه های گروهی غربی این مطلب را تایید کرده اند.

الثوره با استناد به اظهارات روز ۳۱ تیر ماه عکاس خبرگزاری فرانسه از گذرگاه باب الهوا در مرز سوریه و ترکیه نوشت که حدود ۱۵۰ مسلح از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در این گذرگاه حضور داشتند و این افراد از کشورهای الجزایر، عربستان، امارات، مصر، فرانسه، چچن، تونس و برخی دیگر از کشورهای افریقایی بودند و عده ای عضویت خود را به القاعده پنهان نکردند و تردد عناصر القاعده بین مرزهای ترکیه و سوریه با اطلاع سازمان اطلاعاتی امریکا صورت می گیرد.

*** الگو و برنامه مورد نظر افراد مسلح

بررسی های انجام شده نشان می دهد که مهم ترین الگوی افراد مسلح در سوریه برای مبارزه با نظام سیاسی این کشور استفاده از روش سرنگونی معمر قذافی در لیبی است.

علت حضور شمار زیادی از اتباع لیبی در سوریه نیز پیاده کردن الگو و روش های مورد استفاده در این کشور، سازماندهی افراد در گردان های خاص ، انتقال آموزش های لازم به آنان و همراهی و همکاری با افراد مسلحی است که آنان از آن به عنوان جهاد در سرزمین شام بزرگ نام می برند.

شماری از این افراد در زمان حضور آمریکا نیز در عراق حضور داشته و اکنون بر اساس اندیشه هایی که به آنان القا شده است مهم ترین جبهه جهادی برای خود را سوریه می دانند.

ذکر این مطلب نیز لازم است که حامیان سرنگونی قذافی در لیبی نیز همان طرف هایی هستند که اکنون در سوریه نقش آفرینی می کنند و این نقش آفرینان نیز در راستای اهداف و سیاست های غرب و در راس آن امریکا در منطقه حساس و راهبردی خاورمیانه گام بر می دارند تا از این طریق به اهداف خاص منطقه ای و داخلی خود دست یابند.

اگر امروز سوریه از کشورهایی مانند قطر، عربستان و ترکیه به عنوان حامیان افراد مسلح نام می برد روی همین اصل است که این کشورها پیشتر در لیبی نیز دخالت داشته و حتی برخی اخبار نیز حاکی از آن است که سلاح و تجهیزات به کار رفته در لیبی نیز از طریق کشتی و یا وسایل حمل و نقل دیگر به اطراف سوریه منتقل شده و در اختیار افراد مسلح در این کشور قرار می گیرد.

کشف یکی از محموله ها در بنادر لبنان نیز گواهی بر این موضوع است.

منابع دیپلماتیک اروپایی نیز در اظهاراتی که در خبرگزاری ریانووستی روسیه منتشر شد ، اعلام کردند که دستگاه اطلاعاتی برخی کشورها در حال همکاری برای قاچاق سلاح به سوریه هستند اما قطر در این میان نقشی اصلی دارد و سلاح را از لیبی به ترکیه و از آنجا به سوریه قاچاق می‌کند.

این منابع افزودند که دستگاه‌ اطلاعاتی چند کشور در حال صدور و قاچاق سلاح به خاک سوریه برای گروهک ‌های مسلح در این کشور هستند و ماموریت آموزش افراد مسلح را نیز بر عهده دارند.

بر اساس اعلام ریانووستی قطری ‌ها بخصوص ، نقش اصلی را در برنامه ‌ریزی انتقال و قاچاق سلاح و تجهیزات از لیبی به ترکیه و از آنجا به سوریه دارند و بشدت از تشکل موسوم به ‘شورای ملی سوریه’ حمایت مالی می‌ کنند.

گزارش از: داود پورصحت

خاورم**۱۴۳۶**۱۴۳۱ //

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۲۳۸۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.