افراط در پذیرش توبه، خلاف است/ در توبه‌پذیری باید مثبت‌نگر باشیم

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۱۹/آبان/ – ۰۹:۰۱ و در سرویس اخبار سیاسی ممتاز نیوز

پاسخ فقهی غرویان به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : استاد دانشگاه و حوزه گفت که در پذیرش توبه باید تمام جوانب افراد را بسنجیم و احتیاط لازم است، اما اگر در این احتیاط، افراطی صورت گیرد، خود خلاف است.

حجت الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه «توبه نقش‌آفرینان در انتخابات ۸۸ برای امانت‌های بزرگ مانند نمایندگی مجلس کافی نیست»، به موضوع توبه در فقه اسلام اشاره کرد و گفت: مفهوم توبه به معنای بازگشت از خطا و گناه است ولی تعیین مصداق آن بستگی به ذوق و سلیقه افراد دارد که چه کاری را توبه بدانیم و چه کاری را توبه ندانیم. 

وی افزود: از نظر من ممکن است رفتاری توبه باشد و از نظر دیگر آن توبه نباشد و یا بالعکس. همچنین پذیرفتن توبه از سوی کسی بستگی به حالات روحی پذیرنده توبه و داور دارد که فردی سخت‌گیر و یا آسان‌گیر باشد. 

این استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: شخصی که آسان‌گیر است توبه را راحت‌تر قبول می‌کند و مصادیق آن را می‌پذیرد ولی امکان دارد کسی که سخت‌گیر است توبه‌ای را که یک قاضی قبول می‌کند را نپذیرد. 

غرویان با بیان اینکه پذیرش توبه نسبی است، گفت: به هر حال روحیات افراد در هر زمان باید ملاک باشد. در تعالیم اسلامی و در ذکر صفات خداوند آمده است که رحمتش بر غضبش سبقت دارد، لذا به تاسی از این تعالیم، باید در پذیرش توبه و مصادیق آن، مثبت‌نگر باشیم و طرف آشتی و صلح را بگیریم. جانبمان نیز نباید بر جانب قهر باشد. 

وی خاطرنشان کرد: البته باید تمام جوانب افراد را در پذیرش توبه بسنجیم و احتیاط لازم است، ولی احتیاط اگر افراطی شود خود خلاف است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.