افزایش احتمال بروز بیماری های التهابی روده در نوزادان با مصرف شیر خشک

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند شش برابر بیشتر از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده قرار می گیرند.

به گزارش وب دا، بر اساس تحقیق مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و کودکان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شیردهی، خطرات ناشی از خونریزی پس از زایمان را با افزایش سطح انقباضات رحم کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از یائسگی و سرطان تخمدان را نیز کاهش می دهد.
بر اساس این تحقیق، شیردهی علاوه بر کاهش شدت کم خونی، می تواند سبب بروز تغییراتی شود که مادر را از بروز عفونت مثانه و سایر عفونت ها مصون می کند.
مطالعات اپیدمیولوژی نشان می دهد: به رغم کاهش تراکم استخوان در زنان شیرده، آنها پس از یائسگی کمتر در معرض شکستگی های ناحیه کمر و لگن قرار می گیرند. همچنین تولید مصنوعی قند پیچیده موجود در شیر مادر که الیگوساکارید نامیده می شود در شیر خشک امکان پذیر نیست بنابر این نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند شش برابر بیشتر از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده قرار می گیرند. طبق گزارشات کارشناسان این مرکز، در پژوهش ها مشخص شده است سلولهای بنیادی موجود در شیر مادر می توانند به سایر سلولهای بدن نظیر سلولهای استخوانی، چربی، کبد و مغز تبدیل شوند و این راه حلی بالقوه و اخلاقی برای به دست آوردن سلول های بنیادی قلب و نخاع در روشی غیر تهاجمی است.
گفتنی است: بر اساس رتبه بندی کشورها از لحاظ بهترین و بدترین جایگاه برای مادر بودن، حدود ۱۶۵ کشور از لحاظ سطح سلامت مادر، تحصیلات، وضعیت اقتصادی خانواده و همچنین شاخص های بحرانی کودک نظیر سلامت و تغذیه مورد ارزیابی قرار گرفته اند که بر همین اساس نیجریه در پایین ترین مکان و نروژ در مقام نخست قرار دارد.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.