افزایش اعتراضات در شرق عربستان پس از بازداشت شیخ نمرباقرالنمر

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از دبی نوشت بازداشت یکی از روحانیون به شدت منتقد مقامات سعودی در شرق عربستان اعتراضات اقلیت شیعه این کشور را شدت بخشید.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ در نخستین تظاهرات دو تن از شرکت کنندگان کشته شدند.

نمر باقر النمر پنجاه و سه ساله در عملیات پرهیاهوی روز یکشنبه در عوامیه ، کانون اعتراضات شیعیان ، بازداشت شد. بنابراعلام وزارت کشور عربستان سعودی وی در هنگام بازداشت از ناحیه پا زخمی شد.

ژنرال منصور ترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد:« نمر باقر النمر از محرکان به فتنه در عوامیه بازداشت شد. وی پس از آنکه در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرد ، زخمی شد.»

دهها تن از طرفداران این شیخ شیعه یکشنبه شب تظاهرات کردند. راهپیمایی ها به سرعت به درگیری با نیروهای پلیس منجر شد که به گفته فعالان به کشته شدن دو تن به نام های اخبر شکوری و محمد فلفل و زخمی شدن دهها تن منجر شد.
این روحانی شیعه به تازگی در سخنانی در  یکی از مساجد عوامیه گفته است مطمئن است بازداشت یا کشته خواهد شد.

وی گفته است این مسئله مطالبات طرفداران وی را تشدید خواهد کرد.طرفداران نمر باقر النمر که به سبب حملات شدید لفظی علیه پادشاهی سنی آل سعود شهرت دارد، درخواست هایی را برای برپایی تظاهرات جدید در شبکه های اجتماعی مطرح کرده اند.
این روحانی که در سال های اخیر بارها بازداشت شده است در یکی از سخنرانی های خود  تا مرحله ابراز خرسندی از مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی که شانزده ژوئن درگذشت و مدت ها وزیر کشور عربستان بود ، پیش رفته است.

براساس تصاویری که بر روی شبکه های اجتماعی گذاشته شده است ، گروه های کوچکی از شیعیان که شاهزاده نایف را مسئول سرکوب جنبش اعتراض آمیز خود می دانستند ، پس از مرگ وی با روشن کردن فشفشه و مراسم آتش بازی ابراز خوشحالی کردند.

نمر همبستگی بین شیعیان عربستان و بحرین را توصیه می کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.