افزایش ایدز از طریق انتقال جنسی

جام جم آنلاین: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام اینکه سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز ایدز در حال افزایش است، گفت: زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

دکتر عباس صداقت گفت: براساس آمار منتشر شده توسط دفتر ایدز سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهانی بهداشت، روزانه در جهان هفت هزار نفر به ویروس ایدز آلوده می شوند که ۹۷ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

وی افزود: از این هفت هزار نفر هزار مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز، هزار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال و ۵۱ درصد این مبتلایان زنان و ۴۱ درصد آن را افراد ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می دهند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در زمینه وضعیت ایدز در ایران نیز گفت: سیمای اپیدمی این بیماری در ایران مربوط به مصرف کنندگان مواد مخدر به ویژه مصرف کنندگان تزریقی است که با اجرای برنامه های کاهش آسیب در کشور توانسته ایم شیوع «HIV» (ایدز) را در این گروه پرخطر در حدود ۱۵ درصد نگه داریم که این سکون در شیوع «HIV» بیانگر موفق بودن ایران در اجرای برنامه های کاهش آسیب است.

وی اظهارداشت: آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نشان می دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به «HIV» رو به کاهش است ولی سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش است به گونه ای که در سال ۸۹ ، ۳۲۹ مورد ثبت شده ابتلا به ایدز از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور داشته ایم که این امر نشان دهنده خطر آغاز موج سوم این بیماری در کشور است بنابراین توجه به الگوی انتقال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر صداقت در زمینه وضعیت ابتلا زنان و کودکان نیز گفت: در سال های اخیر با توجه به اینکه تعداد موارد ابتلا به بیماری ایدز روند کاهشی را نشان می دهند با این حال سهم زنان در ابتلا به بیماری رو به افزایش است و زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی افزود: بررسی روند کودکان مبتلا متولد شده از مادران مبتلا به بیماری ایدز نشان می دهد که تعداد موارد، از حدود ۱۴ مورد ابتلا به ۳۸ مورد در سال ۸۹ رسیده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت اضافه کرد: براساس تخمین های علمی انجام شده پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۲ حدود ۹۳هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داشته باشیم که با توجه به آمار، بیش از ۲۰هزار نفر شناسایی شده در کشور، تخمین زده می شود حدود ۷۰ هزار نفر  به این بیماری مبتلا شده اند که هیچ گونه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را دریافت نمی کنند.

وی در خصوص سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدز در کشور نیز گفت: این برنامه پس از تصویب در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات دولت رسیده است.

صداقت تصریح کرد: این برنامه بر الگوی جدید انتقال ایدز (HIV) مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به ویژه ارتباطات جنسی در سوء مصرف کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب پذیر و جوانان و نوجوانان، توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری تاکید ویژه دارد و همچنین در این برنامه همچنان بر لزوم توجه به برنامه های کاهش آسیب و ادامه این برنامه ها در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.