افزایش مخالفت مردم ترکیه با سیاست‌های اردوغان

افزایش مخالفت مردم ترکیه با سیاست‌های اردوغان

جام جم آنلاین: هزاران نفر از مردم شهر آدانا در ترکیه، در مخالفت با سیاستهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور و دولت وی در قبال سوریه ، تظاهرات کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ادیب عبد الفتاح خبرنگار شبکه تلویزیونی الدنیا گفت: هزاران ترک دیروز – دوشنبه – با شعار « با جنگ مخالفیم دست از سوریه بردارید»  در شهر آدانای ترکیه تظاهرات کردند و با مردم سوریه در مقابل همه نوع حملات خصمانه که هدفش ضربه زدن به وحدت سوری هاست ابراز همبستگی کردند.

یک شهروند ترک در سخنانی برای تظاهرکنندگان گفت:« آنها  ادعا می کنند با جنگ افروزی به سوریه دموکراسی خواهند داد. ای مردم آیا آنها می توانند با این شیوه دموکراسی بدهند؟ شما را به خدا، سئوال می کنم آیا دموکراسی با جنگ می آید ؟ دوستان ؛ آنان ما را فریب می دهند . ما بیش از دیگران می دانیم که آنها دروغگو هستند. ما ازحقیقت دموکراسی رجب طیب اردوغان اطلاع داریم . او ملت کرد را به تروریسم تهدید می کند.»

یک کارشناس ترک در همین زمینه گفت :« تظاهراتی که در آدانا برگزار شد هدفش آشکار کردن فریبکاری و  دروغگویی است که نیروهای متجاوز علیه سوریه در پیش گرفته اند، آنها خبرهای دروغین زیادی پخش می کنند. این خبرهای ساختگی برای خدمت به توطئه‌ای است که کشورهای غربی با همکاری دولت اردوغان طراحی کرده‌اند تا سوریه و کشورهایی را که مانعی بر سر توطئه های آنها هستند از دور خارج کنند، تظاهرات دیروز ما بزرگترین تظاهرات بود که تعداد زیادی احزاب سیاسی و سازمانهای مردم نهاد و شخصیتهای مستقل در آن شرکت کرده بودند.»

تظاهرات کنندگان بر روابط مستحکمی که با سوریه دارند تأکید و با هرگونه سیاست خصمانه دولت اردوغان که به ابزاری در دست نیروهای توطئه گر غربی علیه سوریه و منطقه تبدیل شده است مخالفت کردند.آنها از دولت اردوغان خواستند نقش نگهبان سوریه را بازی نکند.

یکی از سخنرانان در این تظاهرات گفت:« زندگی در صلح سزاوار ماست، برادری و مهربانی ما را جمع کرده است، ملت ترکیه ملت اهل مهربانی است، شما با وجود هوای گرم در این تظاهرات شرکت کرده‌اید،  ما با اختلاف با برادرانمان مخالفیم ، ما با نامهربانی مخالفیم.»

یک شهروند ترک نیز گفت:« ما با جنگ با سوریه مخالفیم ، ما با قدرت از ملتهایی که مانع اجرای طرحهای امپریالیستی هستند حمایت می کنیم زنده باد برادری سوری‌ها و ترکها، ما با جنگ مخالفت خواهیم کرد و اجازه جنگ نخواهیم داد.»

یک شهروند دیگر ترک گفت:« توطئه امریکا ، جنگ افروزی میان ترکیه و سوریه است،اما روسیه و چین و ایران در مقابل این توطئه ایستاده اند و یکصدا می گویند اجازه اجرای این توطئه را نخواهیم داد. این توطئه به بهای ریخته شدن خونهای پاک اجرا می شود، پایان همه کسانی که در مسیر توطئه حرکت می کنند پایان،تلخ و بدی است. ترکیه را به ابزاری در دست امریکایی ها تبدیل نکنید ، انسانیت را نکشید».

ترکها تصریح کردند، هر آنچه در سوریه از ا قدامات تروریستی و خرابکاری صورت می‌گیرد در چارچوب طرح برنامه ریزی شده علیه سوریه است تا عزم سوری‌ها شکسته شود .
آنها تأکید می کنند،حمایتشان از برادران سوری در مقابله با جنگ امپریالیستی و فرماندهان این جنگ ، ادامه خواهد یافت .

خبرنگار الدنیا گفت: حمایت مردم ترکیه از سوری‌ها درمقابله با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی همسایگان ناشی از اشتیاق ترکها بر لزوم ادامه رابطه برادری با همسایگانشان در سوریه است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.