افزایش مصرف سرانه تخم مرغ در کشور/

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران نسبت به سال های گذشته ۲۰ عدد در سال اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، برخی از محصولات نظیر گوشت مرغ و تخم مرغ در سلامتی افراد بسیار موثر هستند و تخم مرغ بدلیل اینکه یک محصول کامل و سالمی است در بیشتر کشورها مقام قابل توجهی دارد و به همین دلیل هفدهم مهرماه را روز جهانی تخم مرغ نامیدند.

بنابراین گزارش، ایران رتبه ۱۰ تولید تخم مرغ در جهان را داراست اما مصرف سرانه تخم مرغ در کشور بسیار پائین است به گونه ای که مصرف مستقیم تخم مرغ در کشورهای پیشرفته جهان حدود ۲۲۰ عدد است اما مصرف تخم مرغ به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایران ۱۸۰ عدد است که نسبت به متوسط جهانی رقم بسیار پائینی است.

تخم مرغ به طور مستقیم در مصارف خانگی و غیرمستقیم در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد که همین امر موجب شده تا نه تنها ضامن سلامتی افراد است بلکه زمینه افزایش اشتغالزایی را فراهم می کند.

عدم حمایت مسئولین و برنامه ریزان در کشور در برطرف کردن مشکلات صنعت تخم مرغ باعث بروز و زیان بسیاری از مرغداران شده است به گونه ای که در ۵ ماه نخست سال جاری مرغداران ۳۴۵ میلیارد تومان خسارت دیدند و به طور میانگین در هر کیلو ۱۰۰۰ تومان زیرقیمت تمام شده به فروش می رسانند.
علاوه بر افزایش قیمت تمام شده محصول، عدم شناخت از مصرف تخم مرغ نیز از جمله مشکلات  تولیدکنندگان این صنعت است.

بنابراین گزارش قیمت نهاده ها تاثیر به سزایی در قیمت نهاده ها، گاز سوزی مرغداری ها، هزینه های حمل و نقل و… نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت تخم مرغ است به گونه ای که ۷۵ درصد قیمت تخم مرغ مربوط به خوراک دام است و ۸۰ درصد آن نیز وارداتی است.

بنابراین گزارش با تشکیل ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ، مصرف این ماده غذایی نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.

طلاکش دبیر ستاد کشوری ترویج تخم مرغ در این خصوص افزود: در کشور سالانه ۶۳ میلیون قطعه مرغ تخم گذار تولید می شود و سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن در کشور تخم مرغ تولید می شود.

وی افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در طی ۲ سال گذشته ۲۰ عدد ارسال اضافه شده است.

وی در خصوص تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ ها در بازار افزود: تخم مرغ های رنگی و پوست قهوه ای از نظر ارزش غذایی هیچگونه تفاوتی با هم ندارند.

بنابراین گزارش، اقتصاد کشور برپایه تولید بنا شده است و توقف ظرفیت های تولید نه تنها اقتصاد را دچار مشکل می کند بلکه باعث افزایش بیکاری در کشور می شود.

بنابراین گزارش، با حمایت از این صنعت در خصوص تعیین قیمت واقعی تخم مرغ، رشد و شکوفایی این صنعت افزایش یابد و مصرف این محصول مفید نیز در کشور دوچندان شود./ی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.