افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کانادا

در بیشتر جاها افزایش قیمت بنزین در حد چند سنت بود اما در شهر مونترئال قیمت هر لیتر بنزین به یک دلار و پنجاه و چهار سنت افزایش یافت که بالاترین قیمت بنزین در این شهر بوده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از   گلوبال نیوز ، افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شهرهای بزرگ کانادا مصرف کنندگان و کارشناسان را شگفت زده کرد.
این افزایش قیمت حتی برخی کارشناسان را نیز شگفت زده کرده است.
قیمت بنزین در همه مناطق مونترئال به طور میانگین یک دلار و چهل و نه سنت در لیتر بود. البته در برخی مناطق قیمت بنزین از این نیز بالاتر بود.
اساسا هر جا که قیمت بنزین پایین تر بود صف خودروها نیز طولانی تر بود.
درباره افزایش قیمت بنزین در کانادا علل مختلفی ذکر شده است. قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۰۸ به بالاترین حد خود افزایش یافت و سپس کاهش یافت. از آن پس قیمت نفت یک روند صعودی یکنواخت داشته است. این افزایش قیمت در فصل تابستان سرعت بیشتری به خود گرفت. قیمت نفت اینک یکصد و چهارده دلار در هر بشکه است. کارول مونتریل از موسسه محصولات نفتی کانادا معتقد است این قیمت نسبتا بالاست. وی می گوید عوامل مختلفی در این افزایش تاثیر دارند اما بی ثباتی اوضاع خاورمیانه در راس این فهرست قرار دارد.
مونتریل گفت :«در حال حاضر تنش ها میان ایران و اسرائیل و آمریکا سطح مخاطره را بالاتر برده است.»
اما آیا این عامل برای این افزایش قیمت ناگهانی در بهای بنزین در کانادا کافی است؟
برخی کارشناسان معتقدند شرکت های نفتی از اوضاع کنونی به نفع خود استفاده می کنند.
دان مک تیگ کارشناسان امور نفتی گفت :«فعلا عامل فرصت طلبی عامل اصلی این افزایش قیمت است. هیچ توجیهی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.»
اینک میان مصرف کنندگان از شرکت های نفت بر سر این افزایش قیمت ناگهانی بسیار خشمگین هستند. یک مصرف کننده گفت :«آنها میلیاردها دلار سود دارند اما مثل اینکه این کافی نیست و آنها هیچوقت سیر نمی شوند. »
اما به نظر می رسد که مردم باید به این قیمت ها عادت کنند. گمانه زنی ها حاکی است قیمت بنزین ممکن است از این نیز بالاتر برود. بانک مرکزی آمریکا قرار است تشکیل جلسه بدهد و انتظار می رود که طرحی را برای تحرک بخشیدن به اقتصاد این کشور اعلام کند. این طرح احتمالا تقاضا برای نفت و به تبع آن قیمت نفت را افزایش خواهد داد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.