افزایش ۸۰ درصدی صادرات مجتمع پتروشیمی جم

رئیس واحد تولید پلی اتیلن مجتمع پتروشیمی جم گفت: از دو سال پیش تاکنون ۱۲ نوع کاتالیست در کشور تولید شده که یک نوع آن در پتروشیمی جم در عسلویه طراحی و تولید شده است.

به گزارش سرویس اقتصادیممتازنیوز، بیگلرخانی با اشاره به این که استفاده از کاتالیست های  وارداتی از یکسال پیش در این مجتمع متوقف شده است ، افزود:  کاتالیست تولیدی متخصصان داخلی ۳۰ درصد نسبت به کاتالیست  وارداتی کارایی بیشتر دارد  و  ضمن صرفه جویی ۷۵  درصدی در هزینه ها ، راندمان  تولید را  افزایش داده است.

وی گفت: با استفاده از این کاتالیست ، ظرفیت اسمی مجتمع پتروشیمی جم ،   ۱۲۰ درصد  افزایش یافت  و  از هر کیلوگرم  کاتالیست جدید می توان ۱۳ تن پلی اتیلن به دست آورد  در صورتی که  با  استفاده از  هر کیلوگرم  کاتالیست خارجی ۱۰ تن  پلی اتیلن  تولید  می شد.

کاتالیست مورد نیاز  پتروشیمی جم ،  بزرگترین مجتمع تولید اتیلن جهان  از زمان راه اندازی  از شرکت  بازل ایتالیا  تامین می شد ،  اما سال  ۸۹ به علت تحریم ها ،  این شرکت از تحویل  این کاتالیست به ایران خودداری کرد و متخصصان این مجتمع دست به کار شدند تا کاتالیست را خودشان تولید کنند.

رئیس  واحد تولید پلی اتیلن مجتمع  پتروشیمی جم گفت:  استفاده از کاتالیست جدید صادرات پلی اتیلن تولیدی مجتمع جم  را به کشورهای چین ، هند مالزی  و  ترکیه ۸۰ درصد افزایش داده است.
 بیگلرخانی افزود: از این کاتالیست می توان در مجتمع های پتروشیمی در دست ساخت مهاباد و لرستان هم  استفاده  کرد.

تولید پلی اتیلن تولیدی  مجتمع پتروشیمی جم  پارسال ۱۴۰ هزار تن  و  در ۶ ماه  اول امسال با استفاده از کاتالیست جدید  ۱۵۰ هزار تن  بود.

مجتمع پتروشیمی جم توان  تولید سالانه حدود  ۳ میلیون تن  محصول  را  دارد.

محصولات این مجتمع شامل اتیلن ، پروپیلن ،  پلی اتیلن سنگین ،  سبک خطی ،  پلی اتیلن  سنگین ،  پلی پروپیلن ،  اتیلن گلایکول ها ،  آلفا الفین ها ،  بنزین پیرولیز خام ،  نفت کوره ،  بوتادین  (۱ و  ۳)  و بنزین است.

استفاده  از کاتالیست های تولید داخل ، صادرات پلی اتیلن از  مجتمع  پتروشیمی جم  عسلویه را  ۸۰ درصد افزایش داده است.

کاتالیست ماده ای شیمیایی است که  اتیلن را  به  پلی اتیلن تبدیل می کند. /عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.