افزایش بیش از ۲۰ درصدی نرخ پنبه

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

1885[1].jpg

رییس اتحادیه پنبه کاران از افزایش ۲۵ درصدی قیمت داخلی پنبه و افزایش ۲۰ درصدی قیمت جهانی این محصول خبرداد.

علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برداشت پنبه از اواخر مهر ماه در مناطقی مانند سرخس خراسان رضوی، مغان آذربایجان، گرگان و گنبد آغاز و تاکنون ۵۰ درصد از این محصول برداشت شده است. در دیگر مناطق که برداشت پنبه در آن‌ها دیرتر آغاز می‌شود حدود ۱۰ درصد از پنبه کشت شده، چیده شده است.

وی با اشاره iبه اتمام برداشت پنبه تا اواسط دی ماه افزود: با توجه iبه نیاز صنایع نساجی علی‌رغم رشد قیمت پنبه پیش‌بینی می‌شود همچون سال قبل حدود ۶۵ هزار تن پنبه تصفیه شده (محلوج) برای نساجی داشته باشیم که مابقی نیاز صنایع از طریق واردات تامین شود.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران با بیان این‌که سال قبل حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه از مزارع کشور برداشت شد عنوان کرد: iبه صورت میانگین تنها ۳۰ در صد از پنبه برداشت شده برای صنایع نساجی قابل استفاده بوده که نسبت iبه هر منطقه متفاوت است iبه گونه‌ای که حدود ۳۰ درصد از پنبه برداشت شده الیاف و قابل استفاده برای نساجی‌ها، ۵۸ درصدتخم پنبه و مابقی را لینتر، زیرجین و ضایعات تشکیل می‌دهد.

*افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت پنبه

مظفری درباره قیمت‌های جهانی و داخلی پنبه عنوان کرد: قیمت‌های جهانی پنبه در حال حاضر با نرخ حدود کیلویی ۲٫۲ دلار وارد کشور می‌شود. این در حالی است که پنبه داخلی آماده عرضه iبه نساجی‌ها بین ۵۲۰۰ تا ۶۴۰۰ تومان متغیر است.

وی با اشاره iبه ممنوعیت صادرات پنبه کشور خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر iبه سبب افزایش نیاز نساجی‌ها در کشور هیچ صادراتی صورت نگرفته بود و پیش‌بینی می‌شود که با توجه iبه افزایش نرخ ارز واردات این محصول نیز برای مصرف کنندگان داخلی iبه صرفه نباشد.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران ابراز امیدواری کرد: شرایط iبه وجود آمده ناشی از تحریم‌ها بتواند ضمن تقویت تولیدکنندگان پنبه و افزایش انگیزه کشاورزان آن، بازار داخلی و خارجی این محصول را تقویت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.