افزایش تولید بنزین در پتروشیمی‌ها/ بنزین صادر می‌کنیم

۱۳م آذر ،

چکیده: معاون وزیر نفت از افزایش تولید بنزین مجتمع‌های پتروشیمی به ۱۰ میلیون لیتر در روز خبر داد و اعلام کرد: در صورت صرفه اقتصادی، بنزین تولیدی بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی صادر می‌شود.

عبدالحسین بیات با بیان اینکه تولید روزانه بنزین پتروشیمی ها به ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، گفت: این میزان بنزین تولیدی حسب اعلام نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تولید می گردد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون تولید بنزین در سه مجتمع پتروشیمی برزویه (نوری)، بندر امام و بوعلی سینا تولید می گردد، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید روزانه تا سقف ۲۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سئوال که قرار بود تولید بنزین پتروشیمی‌ها به صورت مقطعی انجام شود، بیان کرد: هم اکنون براساس اعلام نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی تولید و تحویل این مجموعه می گردد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اگر بازار جهانی کشش اقتصادی داشته باشد حتی امکان صادرات بنزین پتروشیمی ها وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس مجتمع های پتروشیمی با بررسی بازار می توانند به جای محصولات آروماتکی، بنزین صادر کنند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص قیمت فروش بنزین پتروشیمی‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، توضیح داد: قیمت بنزین پتروشیمی مطابق با فوب خلیج فارس تعیین می گردد.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت شهریور ماه امسال سبب تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را افزایش مصرف این فرآورده نفتی در شهریور عنوان کرد و تاکید کرده بود: تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی مقطعی و موقتی است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جلسه‌های هماهنگی با مدیران مجتمع‌های پتروشیمی، این میزان را به مرور کاهش می دهیم.

سابقه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ایران به اجرای طرح تولید آزمایشی بنزین با اکتان بالا (معادل بنزین سوپر) در تابستان سال ۱۳۸۹ باز می گردد و با اجرای این پروژه ایران از واردات بنزین سوپر به خودکفایی رسید.
 
از این رو مرداد ماه ۱۳۸۹ و همزمان با تحریم بنزینی غرب علیه ایران، تولید بنزین سوپر در ۶ مجتمع پتروشیمی آغاز شد و با تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین کشور از واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی به خودکفایی رسید.
 
از نیمه دوم بهمن ۱۳۸۹ تا تابستان ۱۳۹۰ تولید بنزین در صنایع پتروشیمی متوقف شد تا اینکه مجدداً تولید بنزین از ابتدای سالجاری به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سر گرفته شده است.
 
هم اکنون با انجام یکسری تغییرات فرآیندی، فنی و عملیاتی در ۶ مجتمع پتروشیمیایی شازند (اراک)، جم، برزویه (نوری)، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا امکان تولید همزمان بنزین و فرآورده‌های پتروشیمی وجود دارد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.