افزایش قندخون خطر مرگ جنین را به دنبال دارد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : زنی که قصد بارداری دارد و مبتلا به دیابت است، باید با متخصص غدد خود مشورت کند تا دوز مناسب انسولین برای او تشخیص داده شود و به تدریج تا یک ماه اوضاع تحت کنترل درآید زیرا افزایش قندخون خطر مرگ جنین را به دنبال دارد.

مرتضی بهادری در گفت وگو با فارس در مورد وضعیت زنانی که دیابت دارند و رابطه آن با بارداری گفت: اینگونه نیست که زنان دیابتی نتوانند باردار شوند اما حتماً قبل از بارداری باید با متخصص غدد مشورت کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان مبتلا به دیابت، تصور می کنند وقتی قصد باردار شدن دارند می توانند مانند دیگر زنان مصرف قرصهای‌شان یا هر روش جلوگیری را قطع کنند و به راحتی باردار شوند در صورتی که باید حتما مجوز را از پزشک معالج خود بگیرند.

این متخصص غدد گفت: برنامه درمانی همه زنان بیمار حتی آنهایی که برای کنترل قند قرص می‌خورند روی تزریق انسولین تنظیم می‌شود چون برای کنترل قند در دوران بارداری نیاز به انسولین است.

وی افزود: زنانی که قرص مصرف می‌کنند باید سریع تغییر روش دهند و انسولین تزریق کنند اما در این مدت زمان تبدیل، چند هفته‌ای طول می‌کشد تا قندخون کنترل و دوز انسولین تنظیم شود و این نوسان‌های قندخون می‌تواند به ضرر جنین باشد.

بهادری گفت: بنابراین زنی که قصد بارداری دارد و مبتلا به دیابت است قبل از اقدام به بارداری با متخصص غدد خود باید مشورت کند تا دوز مناسب انسولین برای او تشخیص داده شود و به تدریج تا یک ماه اوضاع تحت کنترل درآید.

وی ادامه داد: مادر دیابتی باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهد تا به آرامش برسد؛ باید بداند اگر قندخون مادر هنگام لقاح و در ۳ ماهه اول تحت کنترل نباشد، احتمال سقط جنین وجود دارد و اگر قندخون مادر در ماه‌های پایانی بارداری هم تحت کنترل نباشد، احتمال درشت شدن و مرگ جنین وجود دارد.

بهادری گفت: این افزایش قندخون، علاوه بر خطراتی که جنین را تهدید می‌کند به مادر هم آسیب می‌زند. افزایش فشار خون، افزایش مسمومیت بارداری، عفونت های ادراری و زایمان زودرس را به دنبال دارد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.