افزایش قیمت سفرهای هوایی

افزایش ۱۰۰ در صدی قیمت سفر های هوایی:

به گزارش سید عبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ارزی و بر اساس دلار است، ‌به نوسانات اخیر نرخ ارز اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر دولت در هفته جاری فکری به حال هزینه‌‌های ایرلاین‌ها نکند، یا فعالیت شرکت‌ها متوقف خواهد شد و یا شرکت‌های هواپیمایی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: مگر می‌توان یک ساعت صندلی پرواز را در اختیار مسافر قرار داد و ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان دریافت کرد اما تمام هزینه‌های ایرلاین را با ارز ۲۵۰۰ تومانی پرداخت؟

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بانک مرکزی روز یکشنبه به تمامی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است که ارز دولتی از این پس به ایرلاین‌ها اختصاص نمی‌یابد و خود ایرلاین‌ها باید ارز را از بازار آزاد تهیه کنند.

 

 

مدیر عامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: سازمان هواپیمایی کشوری طبق هماهنگی با بانک مرکزی، ماهانه مبلغی ارز ۱۲۲۶ تومانی را در راستای حمایت از حمل و نقل هوایی به ایرلاین‌ها اختصاص می‌دادند تا شرکت‌ها حداقل زیان چندانی در نوسانات نرخ ارز نبیند اما این امر در مدت زمان کوتاهی اجرا و سپس منتفی شد.

موسوی با بیان اینکه ایرلاین‌ها در شرایط فعلی با دلار ۲۵۰۰ تومانی پرواز می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر همین حجم درخواست ارزی ایرلاین‌ها به سوی بازار سرازیر شود، میزان تقاضای ارز را بسیار بالا می‌رود و این مورد موجب افزایش سرسام‌آور نرخ ارز خواهد شد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: دولت اجازه نمی‌دهند که نرخ بلیت هواپیما یک ریال افزایش یابد ضمن انکه ایرلاین‌ها خدمات خود را به ریال می‌فروشند، اما شرکت فرودگاه‌ها خدمات خود را به صورت ارزی به ایرلاین‌ها می‌فروشد.

موسوی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها از نظر هزینه در شرایط نامناسبی قرار دارند، تصریح کرد: وقتی قیمت‌های بلیت هواپیما بسیار پایین بوده و جبران هزینه‌های ایرلاین‌ها را نمی‌کند و در کنار آن با نوسانات نرخ ارز مواجه هستیم، تکلیفی بودن نرخ بلیت هواپیما جای تأمل دارد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی خارجی هر صندلی پرواز خود را در هر ساعت یکصد دلار که معادل ۲۵۰ هزار تومان می‌شود ارائه می‌دهند در حالی که ما با هزینه‌های ارزی خود هر ساعت صندلی پرواز را ۶۰ هزار تومان می‌فروشیم که این امر از لحاظ منطقی و سیاست اقتصادی اصلاً مناسب نیست.

موسوی تصریح کرد: از همین ۶۰ هزار تومان هم‌ ۵ درصد به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد و مبلغی نیز شرکت فرودگاه‌های کشور (۵۰۰۰ تومان) بابت عوارض مسافر از ایرلاین‌ها دریافت می‌کند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: هزینه‌های نشست و برخاست، هواشناسی، ناوبری، عبور از فضا و از این قبیل برای ایرلاین‌ها به دلار محاسبه می‌شود، اما ایرلاین‌ها باید خدمات خود را به ریال بفروشند که این امر هیچ توجیه اقتصادی منطقی ندارد و دولت باید هر چه سریع‌تر فکر به حال قوانین بازرگانی هزینه‌های ایرلاین‌ها و حمل و نقل هوایی تجاری کشور کند.

Share

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.