افزایش مجدد اهرم مالی در بازار آتی سکه

بینا- در طول ۴۰ روز گذشته وجه تضمین اولیه قرار دادهای آتی بورس کالا در چهار مرحله افزایش یافته است.
در راستای افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای آتی سکه طلا ، بورس کالای ایران برای چهارمین بار در ۴۰ روز گذشته اقدام به افزایش ۱۵۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه برای فعالیت در این بازار نموده است.
براساس گزارش مهر،بورس کالا که در یکشنبه هفته گذشته اقدام به افزایش وجه تضمین اولیه از مبلغ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به رقم دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان کرده بود، باردیگر اعلام کرده از روز سه شنبه هفته جاری وجه تضمین مورد نیاز برای انجام قرار دادهای آتی سکه طلا را به مبلغ سه میلیون تومان تعیین خواهد کرد.
بررسی ها نشان می دهند همسو با نوسان روبه بالای بازار ارز و سکه ، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی نیز دستخوش افزایش ۱۵۰ هزار تومانی طی چهار مرحله متوالی در شش هفته گذشته شده است.
بورس کالا آخرین بار در تاریخ ۱۷ مردادماه امسال اقدام به افزایش وجه تضمین اولیه به مبلغ دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان کرد اما پس از حدود ۲۰ روز کاری مجدد با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی ، این رقم را به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش داد.
پس از گذشت ۱۱ روز با تداوم رشد قیمت های جهانی و داخلی طلا و سکه دوباره بورس کالا را در ۲۶ شهریور ماه مجبور به بالابردن ۱۵۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه تا عدد دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان کرد  و حالا پس از هفت روز از این اقدام وجه مذکور یکبار دیگر با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی به رقم سه میلیون تومان تعیین می شود.
این اقدام اگرچه به تناسب افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال در بازار آتی سکه طلا صورت می گیرد اما به کاهش اهرم مالی یا به اصطلاح لوریج برای معامله گرانی می انجامد که جذابیت سرمایه گذاری و امکان پوشش ریسک  در بازار آتی عاملی مهم برای حضور آنها در بورس کالا بوده است.
به این ترتیب به نظر می رسد با افزوده شدن دوباره وجه تضمین اولیه در کنار سایر هزینه های دیگر بازار قرار دادهای آتی سکه طلا از حضور پررنگ فعالان و معامله گران این بازار بیش از پیش کاسته شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.