افزایش نرخ ارز هر ضرری که داشت، برای گردشگری داخلی عروسی بود!

۱۳م آذر ،

نیاز به توسعه خطوط هوایی سریع و ارزان قیمت و فرهنگ سازی برای جذب گردشگران خارجی

وجود شرکت‌های پروازی ارزان‌قیمت و کم هزینه تر شدن اقامت در تفرجگاه های داخلی نسبت به گردشگاه های برون مرزی که با توجه به افزایش نرخ ارز حادث شده است می تواند در آینده‌ای نزدیک سود قابل ملاحظه‌ای را به گردشگری ایران تزریق کند و آینده روشنی را با رعایت استانداردها به همراه رشد فرهنگ برخورد با توریست، برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ حمل و نقل هوایی از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف به شمار می آید که در سیستم ملی کشورها در بخش خدمات قرار می گیرد در ایران بر اساس آمار رسمی فعالیت های مستقیم حمل و نقل بیش از ۹٫۱ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۵ درصد کل سرمایه ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار و قریب ۳ میلیون نفر از شاغلین کشور را به خود اختصاص داده است.

اهمیت خطوط هوایی در توسعه گردشگری و جذب توریسم در حدی است که وزیر توریسم مالزی اعلام کرده است اقدامات برخی شرکت های خطوط هوایی مالزی در کاهش عملیات پروازی در سطح بین المللی و منطقه ای به کاهش تعداد توریست ها در کشور انجامیده است و در شرایطی که در سطح داخلی دسترسی به خدمات حمل و نقل هوایی اندک شده ، طبیعتا ورود توریست خارجی به کشور نیز بسیار دشوارتر است.

وی می افزاید: وجود این شرایط در خطوط هوایی می تواند از نظر جذب توریست خارجی، چالشی جدی برای مالزی ایجاد کند و من به جرات می گویم که این وضعیت به میلیاردها رینگیت کاهش در درآمد توریسم می انجامد.

به گفته وی نکته مانع دیگر در توسعه و رونق گردشگری، ارزانی خطوط هوایی کشورهای خارجی است که موازی شرکتهای داخلی فعالیت می کنند و سالها است این امر منجر به کاستن از رونق پرواز خطوط هوایی داخلی شده و البته با توجه به اینکه در ایران نرخ ارز افزایش یافته این امر می تواند کمکی باشد در افزایش و توسعه هر چه بیشتر پروازهای داخلی نسبت به خطوط هوایی خارجی که موازی با آن کار می کنند.

در واقع در این حالت با گران شدن پروازهای خطوط هوایی خارجی نسبت به خطوط پروازی داخلی جذابیتها برای استفاده هر چه بیشتر از این بخش افزایش یافته و این امر منجر به رونق هر چه بیشتر پروازهای داخلی و صنعت توریسم در کشور خواهد شد.

در سالهای قبل ایران نیز همواره با این مشکل روبرو بوده و البته با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن سفرهای خارجی برای کسانی که از ایران و برای توریسم به دیگر کشورها سفر می کردند در حال حاضر روند نزولی پیدا کرده و خطوط هواپیمایی کشور و صنعت توریسم داخلی می تواند با استفاده از فرصت پیش آمده نسبت به جذب مشتری بیشتر اقدام کنند.

به هر حال با توجه به افزایش نرخ ارز در حال حاضر و نسبت به سال قبل، از آنجایی که هزینه اقامت در کشورهای خارجی برای توریستهای داخلی بیشتر شده است این امر می تواند کمک دیگری باشد در توسعه و رونق هر چه بیشتر صنعت توریسم در کشور.

به طور مثال تا سال قبل هزینه اقامتی ۴ روزه در یکی از تفرجگاه‌های استرالیا همچون «گلدن کوست» که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است با دلار ۱۳۰۰ تومانی و برای توریستی که می خواست تعطیلات خود را در این منطقه بگذراند بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل رقمی حدود ۳۹۰ هزار تومان را در بر می گرفت و این در حالی است که با دلار حدود ۳۰۰۰ تومانی فعلی این هزینه به رقمی بالغ بر ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته و دیگر به صرفه به نظر نمی رسد!.

گفتنی است با توجه به بهای بلیط حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی رفت و برگشت به سیدنی برای هر نفر در حال حاضر مسافرت به استرالیا و اقامت ۴ روزه در آن هزینه ای بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای هر نفر در بر می گیرد که البته با دلار ۱۳۰۰ تومانی و تا قبل از افزایش نرخ ارز این رقم کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و گران شدن سفر تفریحی به خارج می تواند یکی از دلایل رشد توریسم در داخل کشور باشد.

نتیجه آنکه، وجود شرکت‌های پروازی ارزان‌قیمت در داخل کشور و کم هزینه تر شدن اقامت در تفرجگاه های داخلی نسبت به گردشگاه های برون مرزی که با توجه به افزایش نرخ ارز حادث شده است می تواند در آینده‌ای نزدیک سود قابل ملاحظه‌ای را به گردشگری ایران تزریق کند و آینده روشنی را البته با رعایت استانداردها و قوانین و حذف موانع بازدارنده به همراه رشد فرهنگ برخورد با توریست، برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.