افزایش ورود آب به ۹۰ سد کشور/ افت ۵۲درصدی ذخیره سد زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت نیرو اعلام کرد: ورودی آب ۹۰ سد کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۰) تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته افزایش یافته است.

۴۱ درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و ۴۳ درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور در مدت مورد بررسی متعلق به سدهای استان خوزستان است.

در زمان حاضر ۹۰ سد از افزایش ورودی آب برخوردار هستند که از سدهای مهم می توان به سفیدرود، لار، شهید رجایی، تهم، گلستان ۱ و ۲، طالقان، گاوشان، عباسپور و کرج اشاره کرد. همچنین ۴۷ سد کشور ازجمله سدهای لار، کرخه، پیشین، زاینده رود، ساوه، ۱۵ خرداد و سیمره کمتر از ۳۰ درصد حجم خود ذخیره آب دارند.

۲۵ سد در زمان حاضر با کاهش ۲۰ درصدی حجم آب خود مواجه هستند که سدهای زاینده رود، ساوه، کرخه، دز، شهید عباسپور، پیشین و استقلال از آن جمله محسوب می شوند. در پایان هفته گذشته ۸ سد از جمله کرج، کینه ورس، آیدوغموش، تهم و دامغان افزون بر ۹۰ درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

گزارش سدهای کشور حاکی از آن است که ۲۶ سد کشور ازجمله ارس، کرخه، دز، استقلال، پیشین، ایلام، جگین و تنگوئیه با کاهش بیش از ۲۰ درصدی حجم آب ورودی به مخازن مواجه هستند.

خبر دیگری نیز حاکی است در مقایسه با سال آبی گذشته ۵۲ درصد حجم آب موجود در مخزن سد زاینده رود کاهش یافت و به ۲۳۷ میلیون مترمکعب رسید. این میزان در دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۴۹ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

حجم آب ورودی به مخزن سدزاینده رود از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۸۶۴٫۸ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته ۷ درصد کمتر است. حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده رود در زمان مشابه سال آبی گذشته افزون بر ۹۲۶٫۴ میلیون مترمکعب ثبت شده بود.

در زمان کنونی ۱۹ درصد حجم مخزن سد زاینده رود از آب پر شده است. براساس این گزارش، حجم آب موجود در مخزن سدهای قره آقاچ، حنا و گلپایگان در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.چ

هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد قره آقاچ ۱۳میلیون مترمکعب، سد حنا ۳ میلیون مترمکعب و سد گلپایگان ۲۱۳ میلیون مترمکعب گزارش شده است. همچنین حجم آب موجود در مخزن سد باغکل خوانسار با ۲۱ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱ میلیون مترمکعب و سد خمیران با ۵ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۲ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، حجم آب ورودی به تمام سدهای استان اصفهان به جز زاینده رود در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش داشته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.