افزایش پایداری صدا در نوعی ساز با فناوری پلاسما

محققان کشور با استفاده از فناوری پلاسما راهکاری را برای افزایش پایداری صدا در ساز “هنگدرام” ارائه کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، احسان ثابت پور، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان “نیتراسیون پلاسمایی” را فرآیندی با فناوری پیشرفته دانست و گفت: این فرآیند روی قطعات فلزی انجام می‌شود و سختی و مقاومت سایش قطعه مورد نظر را افزایش می‌دهد؛ از این رو افزایش طول عمر یکی از مزایای کاربرد این فناوری است.

وی با بیان اینکه انجام عملیات نیتراسیون پلاسمایی به هیچ گونه عملیات ماشین‌کاری بر روی قطعات نیاز ندارد، خاطر نشان کرد: کاربرد فرآیند نیتراسیون پلاسمایی تاکنون بر روی قطعات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی ما در این تحقیقات با استفاده از فرآیند نیتراسیون پلاسمایی پایداری صدای ساز “هنگدرام” را افزایش دادیم.

ثابت‌پور با بیان اینکه اکنون نیز سازهای تولیدشده ایرانی با این روش در بازار موجود است، خاطر نشان کرد: بدون این فرآیند بعد از ۳ ثانیه نواختن ساز صدا پایداری خود را از دست می‌دهد، اما بعد از اعمال فرآیند صوت تا ۳ برابر پایدارتر خواهد شد.

مجری طرح یادآور شد: در حال حاضر که با شیوع بیماری کرونا مردم در خانه مانده‌اند، سازها به عنوان ابزاری برای ایجاد سرگرمی با استقبال مواجه شده و با کاربرد این فناوری محصولی با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه خارجی و با همان کیفیت در اختیار نوازندگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این برای نخستین بار است که این قطعه در کشور به صورت انبوه تولید می‌شود. نمونه خارجی این ساز قیمت بالایی دارد و نمونه ایرانی با همان کیفیت با هزینه‌ای کمتر به تولید انبوه رسیده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.