افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین

انرژی

وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت طرح‌های جدید پالایشگاهی و بنزین سازی از افزایش روزانه ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین با راه‌اندازی فاز سوم توسعه پالایشگاه آبادان و واحد RFCC پالایشگاه شازند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رستم قاسمی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت تکمیل و راه اندازی طرح‌های بهینه سازی، بنزین سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفت، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی طرح‌های توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های نفت کشور به پایان رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به آغاز مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی این طرح‌های جدید پالایشگاهی، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود به زودی ۲ طرح جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت امام خمینی شازند و آبادان به بهره برداری برسد.

این عضو کابینه دولت دهم از افزایش ۸ میلیون دلاری ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران با راه اندازی واحد RFCC طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند خبر داد و افزود: امسال تمامی بخش‌های فرآیندی طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه نفت آبادان هم در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به زودی با بهره برداری از طرح RFCC پالایشگاه نفت شازند و فاز سوم توسعه پالایشگاه نفت آبادان روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا و مرغوب به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به راه‌اندازی طرح توسعه پالایشگاه نفت تبریز تا نیمه نخست سال آینده، تاکید کرد: در مجموع تا سال آینده تمامی طرح‌های جدید توسعه، بنزین سازی، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش مهر، در حال حاضر ۱۰ طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت در پالایشگاههای موجود نفت کشور با هدف تولید سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۸ میلیون لیتر گازوئیل مراحل مختلف طراحی، ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارد.

برای بهره برداری از این تعداد پروژه نفتی در مجموع به حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که با بهره برداری از آنها امکان عرضه بنزین و گازوئیل یورو پنج در سطح جایگاههای کشور فراهم می شود.

با بهره برداری کامل از این پروژه در مجموع ظرفیت تولید گاز مایع به بیش از ۲۲ هزار بشکه، پروپیلن به ۷٫۷ هزار بشکه، بنزین سوپر به ۲۲ هزار بشکه ، بنزین معمول ۷۷ هزار بشکه ، نفت سفید به ۳۷ هزار بشکه، گازوئیل به ۵۶ هزار بشکه ، نفت کوره به ۱۵ هزار بشکه و گوگرد به ۷۰۰ تن در روز افزایش می یابد.

برای ساخت و تکمیل فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و شرکت ساینوپک چین مشارکت داشته اند اما حدود ۶۷ درصد از این پروژه توسط پیمانکاران داخلی انجام شده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این پروژه نفتی افزایش تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا همچون گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و پروپیلن بوده به طوری‌که ۹۰ درصد نفت خام ورودی برای تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالا و تنها ۸٫۴ درصد آن برای تولید نفت کوره و قیر اختصاص می یابد.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.