افزایش ۲۰ درصدی تولید کیوی در سال جاری

۲۸ آبان ،

100-360.jpg

نائب رییس خانه کشاورز از افزایش ۲۰ درصدی تولید کیوی در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد: امسال ۲۵۰ هزار تن کیوی در کشور تولید شود.

عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به آغاز برداشت کیوی از پنج-شش روز قبل اظهار کرد: با توجه به وضعیت باغات کشور امسال میزان برداشت کیوی ۲۰ درصدی افزایش خواهد داشت که امیدواریم با تسهیل مقررات صادراتی بتوان بازار صادراتی بهتری برای این محصول فراهم کرد.

وی کشورهای عربی، چین، هند و ترکیه را به عنوان بازارهای صادراتی کیوی ایران عنوان و تصریح کرد: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۵۰ هزار تن کیوی تولید شود. همچنین با بهبود صنایع بسته‌بندی می‌توان این میوه را در بازارهای صادراتی رقابت‌پذیر کرد.

بیابانی با بیان این که میزان برداشت کیوی در ایران متناسب با میانگین جهانی این محصول است ادامه داد: با توجه به اینکه فصل برداشت کیوی ایرانی وقتی است که این محصول در کشورهای دیگر همچون نیوزلند به اتمام رسیده، می‌توان با تسهیل قوانین صادراتی ارزآوری مناسبی برای کشور به ارمغان آورد.

نایب‌رییس خانه کشاورز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کیوی برای نگهداری نیازمند سردخانه است با افزایش بها سردخانه‌ها به سبب افزایش بها‌های نگهداری، مواجه شده‌ایم که با توجه به پیگیری‌های صورت امید می‌رود این مشکل برطرف شود.

وی درباره نرخ خرید و فروش کیوی در سال جاری گفت: کیوی از باغدار کیلویی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود که با توجه به افزایش بها‌های نگهداری و همچنین حضور واسطه‌ها نمی‌توان قیمت‌های فروش این محصول در بازار را پیش‌بینی کرد.

بیابانی با اشاره به افزایش بها‌های تولید در سال جاری، ابراز امیدواری کرد: با توجه به افزایش راندمان تولید در واحد سطح، افزایش بها‌ها تأثیر کمتری بر قیمت تمام شده این محصول داشته باشد و بتوانیم جایگاه صادراتی این محصول را حفظ کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.