افسار تورم کشیده می‌شود

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: با کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و کند شدن شتاب نرخ تورم به نظر می‌رسد دولت افسار تورم را به دست گرفته و می‌خواهد اسب چموش گرانی‌ها را مهار کند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در پایان مهرماه امسال میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق شهری ایران با ۲ دهم درصد کاهش به ۲/۳۶ درصد رسیده است؛ همچنین تورم نقطه به نقطه در پایان مهرماه به ۳/۳۲ درصد رسیده که ۷/۴ درصد کمتر از شهریورماه است، نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری ایران در پایان شهریورماه امسال ۳۷ درصد اعلام شده بود.

 اما نرخ تورم در پایان تابستان امسال بر اساس برآورد بانک مرکزی از ۴۰ درصد فراتر رفته است. روز یکشنبه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد بیشترین عامل رشد نقدینگی در سال جاری را ضریب فزاینده پولی عنوان کرد و  ابراز امیدواری کرده بود: با ادامه این سیاست ابتدا نرخ تورم نقطه به نقطه آغاز به کاهش کند و تا انتهای سال بتوانیم تورم متوسط را حدود شش الی هفت درصد کاهش دهیم.

مرکز آمار ایران گزارش کرده که نرخ تورم گروه کالایی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مهرماه با ۲ دهم درصد کاهش نسبت به شهریورماه امسال به ۷/۵۳ درصد رسیده، اما نرخ تورم خدمات با ۲ دهم درصد رشد، ۶/۲۹ درصد برآورد شده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات هم از ۹/۵۱ درصد به ۷/۴۶ درصد کاهش و تورم نقطه به نقطه خدمات هم از ۵/۲۶درصد به ۱/۳۱ درصد افزایش یافته است.

اصل گزارش مرکز آمار ایران را اینجا بخوانید


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.