افسردگی در ۱۵ تا ۲۵ درصد مبتلایان به سرطان دیده می گردد

۱۲ام بهمن ،

افسردگی اختلالی ناتوان کننده است که در ۱۵ تا ۲۵ درصد مبتلایان به سرطان دیده می گردد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مرتضی فاضل نیشابوری، مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور گفت: بیماران تحت درمان بطور متناوب دچار افسردگی و اضطراب شدید می شوند  و کیفیت زندگی آنان کاهش می یابد، همانگونه که بیماران در طی درمان سرطان نیاز به ارزیابی میزان افسردگی دارند، اشخاص خانواده مبتلایان نیز نیاز به مشاوره دارند به ویژه اشخاصی که مراقبت از بیماران به عهده آنان است.
 
دکتر مرتضی فاضل نیشابوری با بیان اینکه تصورات نادرستی در مورد سرطان و ارتباط آن با افسردگی وجود دارد، گفت: همه مبتلایان به سرطان افسرده می شوند و افسردگی در سرطان امری طبیعی است.
 
وی اظهار داشت: گرچه غمگینی و اندوه واکنش طبیعی به بحران هاست و اشخاص درگیر با سرطان آنرا تجربه می کنند اما تفاوت قائل شدن بین غمگینی و افسردگی و تشخیص آن اهمیت دارد.
 
دکتر فاضل گفت: تشخیص افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان به سبب عوارض جانبی داروها و علائم بیماری مشکل تر از اشخاص عادی است اما داشتن علایمی مانند: احساس گناه، بی ارزش بودن، نا امیدی، فکر کردن به خودکشی و از دست دادن اشتیاق به زندگی از نشانه هایی می باشند که برای تشخیص افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان کلیدی و دارای اهمیت اند.
 
وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به سرطان با سابقه افسردگی قبلی یا افسردگی در خانواده، کمبود حمایت از طرف خانواده، سابقه اعتیاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر، عدم مهار درد، مجرد بودن و ابتلا به سرطان های ناحیه سر و گردن بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.