افسون مرتضوی/ پرونده

امید کریمی: سعید مرتضوی را چرا نمی توان از تامین اجتماعی خارج کرد؟ چرا دولت تمام قد پشت سر او ایستاده است و حتی به برای حفط مرتضوی راضی به تغییر اساسنامه تامین اجتماعی می شود. نهادی که دو سال پیش برای باز تر شدن دست دولت در آن، از سازمان به صندوق بدل شد و دوباره اکنون سازمان شده است.

حضور و عدم حضور او از ابتدای سال ۹۱ پرحاشیه بوده است. استیضاح و شکایت از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای انتصاب مرتضوی به حکم دیوان منجر شد که همه آن حواشی را اینجا می توانید بخوانید.

اما پس از ابلاغ حکم دیوان و انتشارش در روزنامه رسمی (اینجا)، دولت در اقدامی ضربتی، اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر داد و آن را از صندوق به سازمان بدل کرد. (اینجا) و همین شروع دوباره حاشیه بود.

علی اکبر بختیاری، رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در همان روز تغییر اساسنامه تامین اجتماعی، گفت: پس از اعلام رای دیوان عدالت اداری در خصوص برکناری سعید مرتضوی از پست ریاست تامین اجتماعی رای برای اجرا به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد. همچنین تغییر اساسنامه بحث دیگری است و ربطی به این رای ندارد.” (اینجا)

همچنین رئیس دیوان عدالت اداری هم گفت: مرتضوی از حکم تمکین نکند؛ پیگرد قانونی می شود. البته چنین متذکر شد: دوستانه یادآوری می‌کنیم که آقایان وارد عرصه تقابل با رای قضائی نشوند.

اما کسی به این توصیه توجه نکرد و حتی معاون اول رییس جمهور هم گفت مرتضوی از تامین اجتماعی نمی رود، چون تامین اجتماعی نهادی غیر دولتی است. (اینجا) اما این اظهار نظر هم با پاسخ های مختلفی همراه شد که یکی از آنها را رییس کمیسیون قضایی مجلس داد. الهیار ملک شاهی در پاسخ به اینکه یعنی اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول مستقیم رئیس سازمان تامین اجتماعی از خدمت منفصل می شود؟ گفت: احکام دیوان به گونه ای است که اگر کسی آن را اجرا نکند،از کار منفصل می شود. (اینجا)
اما مرتضوی از تامین اجتماعی نرفت. ۱۰ نماینده مجلس که از طراحان استیضاح وزیر کار و همچنین شکایت از او بودند از لاریجانی خواستند خودش وارد ماجرا شود و حکم را اجرا کند. آنها تغییر اساسنامه تامین اجتماعی را به نوعی عدم تمکین به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن نصب سعید مرتضوی به مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی خوانده اند. این نمایندگان در نامه ای از رئیس مجلس خواستند تا این مصوبه را طبق اصل هشتاد و پنجم و یکصدو سی و هشتم قانون اساسی لغو کند. (اینجا) البته این اتفاق نیفتاد.

اما در همان روز، روزنامه ایران، در صفحه نخست خود، یکی از اخبار نه چندان با اهمیت تامین اجتماعی را که از زبان مرتضوی بیان شده بود، به عنوان تیترهای برگزیده آورد (اینجا). ضمن اینکه تصویر  مرتضوی به عنوان یکی از بدرقه کننده های احمدی نژاد پیش از سفر به عربستان منتشر شد (اینجا)

 

 

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.