افشاگری تازه گاردین در مورد جاسوسی‌های گسترده انگلیس و آمریکا

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

روزنامه گاردین چاپ لندن روز جمعه ابعاد تازه‌ای از جاسوسی‌ها و استراق سمع غیرقانونی سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا را افشا کرد.
 
به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی در گزارش مفصلی در نسخه آنلاین خود به نقل از اسناد محرمانه درز داده شده توسط ادوارد اسنودن مأمور سابق و افشاگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، نوشت: سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا فهرست گسترده‌ای از اهداف جاسوسی و استراق سمع خود تهیه کرده بودند که مقامات اتحادیه اروپا، ساختمان‌های دولتی آلمان در داخل و خارج آن کشور و مقامات سازمان‌های خیریه و امدادی بین المللی را در بر می‌گرفت.
 
اسناد محرمانه نشان می‌دهد که ستاد ارتباطات و استراق سمع دولت انگلیس موسوم به جی سی اچ کیو با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای)، در برنامه گسترده استراق سمع خود، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان خیریه غیردولتی و فرانسوی پزشکان جهان (ام دی ام)، رییس سازمان موسوم به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و کمیسیونر کمیسیون رقابت اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است.
 
گاردین نوشت: یکی از اسناد محرمانه ˈجی سی اچ کیوˈ نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی حتی در سال ۲۰۰۹ ایمیل ایهود اولمرت اول وزیر وقت اسرائیل را نیز تحت نظر داشته‌اند. همچنین دو ایمیل متعلق به ایهود باراک وزیر جنگ سابق اسرائیل و یونی کورن رییس دفتر وی شنود می‌شده است.
 
این روزنامه با اشاره به مشارکت سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در جاسوسی علیه آلمان، افزود: این افشاگری‌ها می‌تواند سبب سرافکندگی مقامات انگلیسی که در اجلاس جاری سران اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کرده‌اند، بشود.
 
اسناد محرمانه نشان می‌دهد که ستاد ارتباطات و استراق سمع دولت انگلیس (جی سی اچ کیو) شبکه‌های دولتی آلمان را در برلین و همچنین کانال‌های ارتباطی رسمی میان آلمان و گرجستان و آلمان و ترکیه را هدف قرار داده است. سفارت آلمان در کشور آفریقایی روآندا نیز یکی دیگر از اهداف فهرست شده در اسناد این سازمان اطلاعاتی انگلیس است.
 
گاردین تأکید کرد: حجم گسترده جاسوسی و استراق سمع سازمان‌های اطلاعاتی کاملاً فراتر از اشخاص و سازمان‌هایی که ممکن است مظنون به تروریسم و تبهکاری باشند، رفته است.
 
بنا به این گزارش، اسناد تازه عمدتاً مربوط به سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ است و علاوه بر روزنامه گاردین، به طور همزمان در نشریه آلمانی اشپیگل و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز انتشار یافته است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.