اقدامات تهدیدآمیز را پاسخ قاطع می دهیم

جام جم آنلاین: نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچگونه اقدام قهرآمیزی نخواهد بود، تاکید کرد: در عین حال به هر نوع اقدام تهدید آمیزی پاسخ جدی و مناسب خواهد داد.وی افزود: ایران در قبال هرگونه تهدیدی که بخواهد تمامیت ارضی، استقلال، منافع ملی و حقوق آنها را به خطر اندازد، با همه توان ایستادگی خواهد کرد

محمد خزاعی در مصاحبه با پایگاه خبری – تحلیلی المانیتور به سوالات متعدد خبرنگاران این شبکه خبری به ویژه در خصوص مذاکرات هسته ای بین ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران ، موضوعات مربوط به تحریم، تحولات منطقه خاورمیانه و اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران پاسخ گفت.

وی در این مصاحبه فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حرام بودن سلاح های هسته ای را مبنای مناسبی برای گامهای متقابل از سوی گروه ۱+۵ دانست و تاکید کرد: این فتوا که بسیار مهم است می تواند به عنوان گام جمهوری اسلامی ایران تعبیر شود و ما توقع داریم که طرف مقابل گام خود را بردارد و حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسد.

خزاعی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل سخت شدن روند مذاکرات بعد از «استانبول ۲» که طرفین آن را مثبت ارزیابی کردند، گفت: اشتباه محاسباتی طرف مقابل در خصوص ارتباط بین تاثیر تحریم ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا انها مواضع شدیدتری اتخاذ نمایند که متاسفانه در نتیجه مذاکرات نتایج دلخواهی را به دنبال نداشت زیرا ایران بر اثر فشارها و تهدیدات تسلیم نمی شود.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در خصوص مذاکرات هسته ای، نبود اعتماد میان طرفین را یکی از مشکلات دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیشنهادات خود اعتمادسازی و راههای همکاری را مطرح ساخته است.

وی اضافه کرد: اگرچه برای رسیدن به راه حل به زمان طولانی تری نیاز است اما فقط بحث مذاکرات مطرح نیست و مسائلی مانند عدم اعتماد به مدت چند دهه و اینکه ایرانی ها بارها قربانی سیاست های آمریکا شده اند، مهم است بنابر مذاکرات می تواند بصورت گام به گام انجام گیرد.

خزاعی در خصوص طرح موضوع غنی سازی ۲۰ درصد در مذاکرات، اظهارداشت: موضوع غنی سازی ۲۰ درصد اولین پیشنهاد غرب و به نوعی سومین بند در پیشنهادات ایران بوده و همچنین تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیز مطرح است ، اینها موضوعاتی هستند که می تواند مورد بحث قرار گیرد و از روی میز برداشته نشده اند، موارد دیگری هم وجود دارد که قابل مذاکره است.

وی در خصوص پیشنهادات متقابل غرب در مذاکرات در خصوص آمادگی برای ارائه قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران، بطور کلی اقدام غرب برای ندادن قطعات یدکی برای هواپیماهای مسافر بری را سوال برانگیز دانست و گفت: این ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات یک اقدام غیر بشری علیه ملت ایران است و از ابتدا غلط بوده است.

خزاعی افزود: آنها قولی در این رابطه نداده اند و تنها گفته اند که آماده بررسی موضوع برای صدور اجازه هستند، در حالیکه این موضوع انسانی است و بعضا مشاهده کرده اید که هواپیمائی بدلیل مشکلات قطعات یدکی سقوط کرده و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست داده اند، علاوه بر آن بعنوان یک اقدام متقابل از سوی آنها قابل پذیرش نیست. اساسا این ممنوعیت غلط است.

نماینده دائم کشورمان در خصوص ارتباط بین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مذاکرات هسته ای بین ۱+۵ و تهران اظهارداشت: موضوع انتخابات ریاست جمهوری در امریکا موضوعی داخلی است و می گویند احتمالا دولت اوباما به خاطر مخالفت ها و انتقادات شدید گروه هایی در آمریکا فضایی برای مانور دادن ندارد، اما تاکید می کنم ما مذاکرات خود را مبتنی بر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و یا هیچ کشور دیگری قرار نمی دهیم.

وی رویکرد آمریکا در مخالفت با ایفای نقش ایران در منطقه و کمک به بازگشت صلح و ثبات در سوریه در چارچوب تلاش های بین المللی را ناشی از محاسبات نادرست مقام های امریکایی دانست و تاکید کرد: آنها به ایران نیاز دارند نه آنکه بخواهند لطفی به ایران بکنند و ازما دعوت کنند.

خزاعی خاطرنشان کرد: این یکی دیگر از اشتباهات محاسباتی امریکاست و این موضع آمریکا کوچکترین تاثیری بر قدرت و نفوذ ایران در منطقه ندارد.

وی یادآور شد: مقام های ایرانی به کوفی عنان اعلام کردند که از پیشنهادات وی حمایت خواهند کرد هرچند سرنوشت سوریه در دست مردم آن کشور می باشد و اگر تغییراتی قرار است در این کشور انجام شود بایستی با رهبری و مشارکت خود سوری ها باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم های غرب علیه ایران، اظهارداشت: در زمان جنگ تحمیلی مردم ایران به رغم تمام سختی ها از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کردند، در شرایط کنونی قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران با انچه که در دهه ۱۹۸۰ بود ،قابل مقایسه نیست و ایرانیها در قبال هرگونه تهدیدی که بخواهد تمامیت ارضی، استقلال، منافع ملی و حقوق آنها را به خطر اندازد، خواهند ایستاد.

نماینده دائم کشورمان یادآور شد: هشت سال دوران دفاع مقدس نمونه خوبی برای درس گرفتن دشمنان است.

خزاعی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: این اجلاس در دهه اول شهریور ماه در سه سطح کارشناسان، وزرای امور خارجه و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار خواهد شد و ایران فرقی بین اعضا قائل نخواهد شد و از تمامی رهبران کشورهای عضو دعوت خواهد کرد تا در اجلاس شرکت کنند.  (ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.