اقدامات جدید آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات بغداد

خبرگزاری آریا-سنای امریکا در نظر دارد تحریم های جدیدی نفتی و اقتصادی را علیه ایران تصویب کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، هری رید رهبر نمایندگان دموکرات سنای امریکا قرار است امروز (پنج شنبه) درخواست برای حمایت از دور جدید تحریم ها علیه ایران را مطرح کند.
پیش نویس طرح تحریم های جدید که در ماه فوریه توسط کمیته بانکی سنا تهیه شده بود، اکنون قرار است به سنا ارائه شود.
این طرح در ماه مارس توسط رید به سنا آورده شد؛ اما در پی درخواست برخی نمایندگان جمهوریخواه برای اصلاح بخش هایی از آن از جمله بخش مربوط به شرکت های بیمه کننده معاملات تجاری با ایران، به رای گذاشته نشد.
بنابر این گزارش، در دور جدید تحریم ها، بانک های مرتبط با معاملات نفتی ایران هدف گرفته شده اند.
این تحریم‌ها به طور ویژه بانک‌های خارجی دخیل در معاملات شرکت‌های ملی نفت ایران و نفت‌کش‌های حامل نفت این کشور را هدف قرار می‌دهد و شامل سیاست‌هایی برای از بین بردن نقاط ضعف تحریم‌های کنونی می‌شود تا شانس گریز از این تحریم‌ها را کاهش دهد.
این لایحه اصلاح شده همچنین با بیانی غیر الزام آور از دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خواست بیمه گران محموله‎های نفتی ایران را مجازات کند.
همچنین گفته می شود این طرح از حمایت شدید کمیته امور عمومی اسراییل و امریکا AIPAC، که یک لابی قوی اسراییلی در امریکا است، بهره مند است.
مجلس نمایندگان امریکا بسته تحریم‌های جدید مورد نظر خود را تصویب کرده است. در صورت موافقت سنا با این لایحه، این دو نهاد امریکایی باید درباره چگونگی حل‌وفصل اختلافات در این زمینه توافق کنند.

بررسی قطعنامه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان امریکا
 از سوی دیگر مجلس نمایندگان امریکا در حال بررسی قطعنامه ای ضد ایرانی است.
 مجلس نمایندگان امریکا در حال بررسی قطعنامه ای جدید علیه تهران است که به دنبال کاهش قدرت مانور “باراک اوباما” رئیس جمهوری امریکا در برخورد با فعالیت های هسته ای ایران است.
این قطعنامه از سوی “الینا رز لتینن” رئیس کمیته امور خارجی ارائه شده و به نظر می رسد ۳۱۴ حامی دارد.
بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان امریکا قصد ندارد این قطعنامه را بلافاصله به رای بگذارد و می خواهد بررسی بیشتری روی آن انجام شود.
در این قطعنامه ادعا شده است ایران کشوری حامی تروریسم و به دنبال ساخت سلاح های هسته ای است.
در این قطعنامه از سیاست های کنونی دولت امریکا در قبال برنامه هسته ای ایران انتقاد شده است.

هشدار ایران به گروه ۱+۵
این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دور جدید مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره موضوع هسته ای ایران اواخر این ماه در بغداد پایتخت عراق برگزار می شود.
مقامات امریکا با متهم کردن ایران به پیگیری اهداف نظامی در فعالیت های هسته ای، تلاش می کنند مانع از پیشرفت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شوند؛ این در حالی است که تهران بارها تاکید کرده است به هیچ وجه از حقوق هسته ای خود کوتاه نمی آید.
در همین خصوص سعید جلیلی»دبیرشورایعالی امنیت ملی ایران امروز در  نخستین همایش ملی اقتصاد مقاومتی ،  مسائل مهمی را درباره تحریم ها و ارتباط آن با پرونده هسته‌ای و مذاکرات بغداد (۲۳ ماه مه ۲۰۱۲) مطرح کرد.
 دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱+۵ در بغداد به اعضای گروه ۱+۵ هشدار داد ، دچار اشتباه محاسباتی نشوند. 
 دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران  درباره مذاکرات پیش رو میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در بغداد (۲۳ ماه مه ۲۰۱۲) و دستور کار این مذاکرات ، اظهار کرد : آنچه در بغداد مطرح می شود، گفت وگو برای همکاری، مبتنی بر حقوق مسلم ملت ایران است.
 سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح پنج‌شنبه در سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: ما برای همکاری آماده گفت‌وگو هستیم. این که گفته می‌شود زمان برای گفت‌وگو رو به پایان است، باید بگویم آن چه رو به پایان است، زمان برای راهبرد فشار است. چراکه این روش، جواب نداده است.
او با توجه به گفت‌وگوهای هفته آینده میان ایران و ۱+۵ در بغداد، خاطرنشان کرد: مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌ها و تهدیدها موجب پیشرفتش شده است و توصیه می‌کنم دچار اشتباه محاسباتی نشوند. امروز اگر ایران این پیشرفت‌ها را در اختیار دارد و با عزت در گفت‌وگوها شرکت کرده و از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند، به خاطر این مقاومت بوده است و از حقوقش کوتاه نمی‌آید.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید تحریم ها علیه کشورمان از زمان ریاست جمهوری کلینتون افزود : در آن دوره یکی از نظریه پردازان معروف آمریکا با هشدار درباره تشدید تحریم ها علیه ایران ، مسیر تحریم ها علیه کشورمان را اشتباه توصیف و تاکید کرده بود که باید خلاف این مسیر برویم زیرا تحریم ها جمهوری اسلامی را در مسیر شکستن انحصارها قرار می دهد و باعث می شود جدی تر و اصولی تر به روند حرکتش ادامه دهد.
وی گفت : این استدلال درست بود زیرا آنان فهمیده بودند که جمهوری اسلای درپی ارائه الگویی برای شکست انحصار حاکم بر جهان و مقاومت همراه پیشرفت است.
جلیلی ، نمونه این مقاومت را دست یابی کشورمان به تولید سوخت ۲۰ درصد برای مصارف صلح آمیز هسته ای دانست و افزود : شاید اگر آنان در مذاکرات ژنو ۲ ، سوخت ۲۰ درصد را به ما می دادند اکنون نمی توانستیم این سوخت را در داخل تولید کنیم.
وی با اشاره به بخش های دیگری از مقاله این نظریه پرداز آمریکایی گفت : وی برای جلوگیری از مقاومت ایران پیشنهاد کرده بود مناسبات اقتصادی با ایران را آن قدر افزایش دهید تا اقتصاد این کشور در اقتصاد جهانی هضم شود و نتواند داعیه مقاومت در برابر الگوی انحصار جهانی داشته باشد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی تاکید کرد : آن هایی که تصور می کنند با اعمال تحریم ها می توانند به ملت ایران فشار بیاورند یا با این حرکت ها مانع پیشرفت ما شوند بدانند که اتفاقا در زمین ما بازی می کنند و  این اقدامات باعث می شود شکل گیری اندیشه جدید، کارآمدی و اجرای الگوی بومی جمهوری اسلامی سرعت بیشتری پیدا کند .

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.