الجزایر قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۳ میلیارد دلار با آمریکا را لغو کرد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ‘الخبر’ چاپ الجزایر، هزینه های نگهداری این تسلیحات و تجهیزات نظامی که از سوی شرکت های آمریکایی پیشنهاد شده بود بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار در سال می شد.

وزارت دفاع الجزایر پس از یک سال مذاکره مستمر با طرف آمریکائی که از اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی ( ۱۳۸۸ ) آغاز شد، در چارچوب توافقات امنیتی برای حمایت از تجارت دریائی در غرب دریای مدیترانه، برای خرید دو ناوچه ، ۳۰ فروند بالگرد شنوک و تجهیزات دریانوردی و تجهیزات ارتباطی و رایانه ای از آمریکا با این کشور به توافق رسیده بود.

به گزارش روزنامه الخبر، اما این قرار داد به دلیل افزایش هزینه های نگهداری از سوی شرکت های آمریکایی توسط الجزایر لغو شد.

روزنامه الخبر به نقل از منابع مطلع خبری خود فاش ساخت که دلیل این افزایش هزینه ها به خاطر برخی ملاحظات محافل سیاسی آمریکا بوده است، زیرا آنان نگران هستندکه این تجهیزات سلامت و امنیت هم پیمانان آمریکا را مورد آسیب قراردهد.

روزنامه الجزایری افزود: گروههای صهیوینست مقیم آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی در چارچوب لابی اسرائیلی بر دولت باراک اوباما فشار آوردند تا خرید تجهیزات نظامی الجزایر از شرکت های تسلیحاتی آمریکا به نتیجه نرسد.

دولت الجزایر در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه شمال آفریقا سال گذشته در چندین نوبت از آمریکا خرید هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را درخواست کرده بود اما ایالات متحده به رغم ادعاهای خود در مبارزه با تروریسم با این درخواست مخالفت کرد.

آمریکا دلیل این مخالفت را احتمال به کار گیری این هواپیمای پیشرفته علیه هم پیمانان خود در منطقه عنوان کرد.

برپایه آمار منتشر شده ، الجزایر مقام هفتم جهان را در زمینه خرید تسلیحات نظامی دارا است.

مقامات الجزایری می گویند این کشور تا کنون از هیچ کشور و یا سازمان بین المللی برای مبارزه با تروریسم کمک نقدی دریافت نکرده است در حالیکه علاوه بر کمک های بلاعوض به برخی کشورهای آفریقایی برای تامین امنیت مرزهای طولانی خود و مبارزه با تروریسم هزینه های بسیاری متحمل می شود.

خاورم ** ۱۲۰۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۴۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.