القاعده مسئول انفجار خونین حلب

انفجارهای زنجیره‌ای سوریه بیش از ۱۳۰کشته و مجروح به جا گذاشت

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
همزمان با اعلام توافق کمیته چهارجانبه منطقه‌ای درباره ضرورت تغییر در سوریه، انفجارهای هولناک در این کشور بیش از ۱۳۰کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش تلویزیون رسمی سوریه، روز گذشته انفجار سه خودروی بمبگذاری شده در فاصله‌های زمانی کوتاه در میدان سعد‌الله الجابری در حلب، ۴۰کشته و ۹۰زخمی برجای گذاشت.تلویزیون سوریه به نقل از یک مقام رسمی سوریه تأکید کرد نخست دوخودرو از سوی تروریست‌های انتحاری در نزدیک هتل النادی منفجر شد و همزمان با این انفجارها، چند خمپاره در وسط میدان و در بازار سقوط کرد و در پی آن، سه فرد مسلح با کمربندهای انتحاری با یونیفرم ارتش سوریه از جانب شمالی هتل وارد منطقه شدند اما ارتش توانست آنها را هدف قرار دهد.

این مقام رسمی تأکید کرد که خودروی سوم هم در منطقه تجمیل مشارقه بعد از تیراندازی از سوی افراد حراست حاضر در مکان منفجر شد و تلفاتی برجای نگذاشت.اما دو ساعت پس از وقوع این انفجارها، یک خودروی بمبگذاری‌شده دیگر هم در منطقه باب جنین در حلب منفجر شد و بنا به گفته منابع محلی، چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.شاهدان عینی تأکید کردند که انفجار یادشده اتاق بازرگانی حلب را هدف قرار داده بود. در همین حال، جبهه نصره الشام وابسته به شبه‌نظامیان القاعده مسئولیت این انفجارها را به‌عهده گرفت.

از سوی دیگر و در نخستین واکنش بین‌المللی به این انفجارهای مهیب، وزارت خارجه روسیه، تأکید کرد که حمایت از زمینه سازان و مجریان این عملیات‌های تروریستی در سوریه، مسئله‌ای غیراخلاقی و نامقبول است.انفجارهای هولناک حلب در حالی رخ داد که همزمان با آن، وزیر خارجه مصر از توافق کمیته چهارجانبه منطقه‌ای درباره سوریه خبر داد.محمد کامل عمرو در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، تصریح کرد که توافقی درچارچوب گروه کاری چهارجانبه مرکب از ایران، عربستان، مصر و ترکیه درباره حتمی بودن تغییر در سوریه وجود دارد. وی اما در عین حال تأکید کرد که اختلاف نظر درباره چگونگی تحقق این تغییر است.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه کشورش در نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها در چارچوب کمیته چهارجانبه فعال است، تصریح کرد که آمریکا از این ابتکار عمل حمایتی نکرده است.محمد کامل عمرو در این گفت‌وگو تصریح کرد که عربستان در جدیدترین نشست این گروه کاری شرکت نکرد و این دومین نشستی است که عربستان به‌صورت متوالی در آن حضور نیافته اما طرف مصری جزئیات این نشست‌ها را به طرف عربستانی منتقل می‌کند.

اما در عرصه بین‌المللی، معاون دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که فرستاده سازمان ملل به سوریه، برای به‌دست گرفتن عملی مأموریت برون‌رفت از بحران سوریه، به‌زودی به مقر خود در قاهره منتقل خواهد شد. ایلیاسون در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری تصریح کرد که اخضر ابراهیمی از آغاز هفته آینده فعالیت‌های خود را در قاهره آغاز خواهد کرد. وی اولویت نخست ابراهیمی را کاستن از میزان خشونت‌ها در سوریه دانست.

این درحالی است که تلویزیون سوریه دو روز پیش از رئیس دفترسیاسی حماس و رئیس‌جمهور مصر به‌شدت انتقاد کرد. تلویزیون سوریه با اشاره به سفر سه روز پیش خالد مشعل و محمد مرسی به آنکارا برای حضور در کنگره حزب عدالت و توسعه به دعوت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، این دو شخصیت را گروه طبل‌کوب توصیف کرد. سوریه از زمان خروج خالد مشعل از اراضی فلسطین و رانده شدن از اردن، حدود ۲۰سال، میزبان وی و جنبش حماس بوده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.