الماسی به بزرگی سه سیاره زمین

دانش > فضا
سیاره ۵۵ Cancri سیاره‌ای شبه‌زمینی به شدت گرم و داغ است که سطح آن را لایه‌ای گرافیتی پوشانده و در زیر آن لایه‌ای از نوعی ارزشمند‌تر از کربن قرار گرفته‌است.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد سیاره‌ای فراخورشیدی در سامانه ستاره‌ای نزدیکی به سامانه خورشیدی، تماما از کربن ساخته شده‌است و این به آن معنی است که نیمی از این سیاره باید پوشیده از الماس باشد.

این سیاره ۵۵ Cancri نام دارد و یکی از پنج سیاره‌ای است که در مدار ستاره‌ای شبه‌خورشیدی در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین در حرکت است. شعاع این سیاره دوبرابر زمین است اما جرم آن هشت بار از زمین بیشتر است و طی ۱۸ ساعت مدار ستاره‌اش را دور می‌زند.

سیاره

درجه حرارت سطح این سیاره درحدود سه هزار و ۹۰۰ درجه فارنهایت است و علاوه بر آن، در ابتدا تصور می‌شد این سیاره شباهت زیادی به زمین دارد اما تصور اخترشناسان درباره این‌ که این سیاره آب دارد اشتباه از آب درآمد. اخترشناسان در دانشگاه ییل اعلام کردند در زمان شکل گیری این سیاره، مقادیر قابل توجهی کربن و کربید سیلیکون در سامانه ستاره‌ای همسایه این سیاره وجود داشته‌است.

بر اساس گزارش Wired، محققان همچنین ابعاد سیاره را محاسبه کرده و بر اساس آن به ترکیب احتمالی مواد تشکیل‌دهنده سیاره‌ای به آن ابعاد پی‌بردند. بر اساس این محاسبات بدنه این سیاره از گرافیت و الماس ساخته شده و مقادر کمی آهن و سیلیکات نیز در آن وجود دارد. دست‌کم یک‌سوم جرم این سیاره که برابر جرم سه سیاره زمین است را الماس تشکیل می‌دهد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.