امام(ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری رجایی: مادامی‌که از قانون تبعیت کنید این حکم به قوت خود باقی است

به گزارش خبرآنلاین، پس از رای مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی صدر در ۳۱ خردادماه سال ۶۰ و اعلام حکم عزل وی از سوی امام(ره) در اول تیرماه، زمینه برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری در دوم مردادماه همان سال فراهم شد.

در این دوره از انتخابات حدود ۲۲۶۸۷۰۱۷ نفر واجدین شرایط، حدود ۱۴۵۷۳۸۰۳ نفر (۶۴٫۲۴درصد) در انتخابات شرکت کردند. نتایج این انتخابات در ۵ مردادماه به این شرح از سوی وزارت کشور اعلام و پنج روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید:

 

۱٫ محمدعلی رجایی: ۱۲۷۷۰۰۵۰رأی، ۸۷٫۸۷ درصد نسبت به کل آرا. {رجایی حدود ۲ میلیون رأی بیشتر از بنی­صدر کسب کرد}.

۲٫ عباس شیبانی: ۶۵۸۴۹۸ رأی، ۴٫۵۳ درصد نسبت به کل آرا.

۳٫علی­اکبر پرورش:۳۳۹۶۴۶ رأی،۲٫۶۷  درصد نسبت به کل آرا.

۴٫ حبیب­الله عسگراولادی: ۲۴۹۴۵۷ رأی،۱٫۷۲  درصد نسبت به کل آرا.

 

روز یازدهم مرداد همزمان با عید فطر در حسینیه جماران، امام خمینی (ره ) حکم ریاست جمهوری رجایی را تنفیذ کرد. در حکم امام( ره) آمده بود: مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن می‏باشند و از قانون اساسی ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم‏الشأن در حدود اختیارات قانونی خویش کوشا باشند و از فرامین الهی و قانون اساسی تخطی ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقی است. و اگر خدای ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت و باید ایشان توجه داشته باشند و از عمل ملت دریافته باشند که ملت دلاور نیز رأی خود را بر این اساس به ایشان داده‏اند.

 

امام همچنین در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری شهید رجایی طی سخنانی فرمودند: «باید شما توجه کنید که مسئولیت شما از باب اینکه آرائتان خیلى زیاد است، مسئولیتتان خیلى زیاد است. یک روزى بود که ما بعضی‌امان عذر داشتیم یا همه‏مان که نمى‏گذارند که ما عمل کنیم به اسلام، در رژیم سابق، خوب، خیلی‌ها مى‏گفتند که از ما نمى‏آید، اگر مى‏آمد، مى‏کردیم. امروز این‏طور نیست، امروز دست همه باز است، مجلس دستش باز است و هیچ کس آقا بالا سر او نیست. دولت هم دستش باز است و مجلس هم تأییدش مى‏کند. رئیس‌جمهور هم دستش باز است و ملت تأییدش کرده‏اند. هیچ عذرى براى ما نیست امروز….. نرویم سراغ اینکه حالا که من شدم رئیس‌جمهور باید چه بشود و چه بشود و من هم باید مقامم چه باشد، خیر، این از ضعف نفس انسان است، از تنگى چشم و قلب انسان است که‏ خیال مى‏کند این یک چیزى است. این یک چیز اعتبارى است که امروز دادند فردا هم تمام است، مى‏گیرندش مى‏رود سراغ کارش».

 

پس از تنفیذ حکم ، رجایی نیز طی سخنانی تأکید کرد که در پاسخ به رأی قاطع و اعتماد بالای مردم به وی که در واقع رأی به اسلام است، در جهت جامه عمل پوشاندن به خواست‌های اسلامی و انقلابی مردم و ایجاد یک جامعه اسلامی، تمام تلاش خود را به کار خواهدگرفت و نخست وزیر را نیز از بین مطمئن‌ترین و با سابقه ترین عناصر انقلابی انتخاب خواهد کرد.

وی در دوازدهم مرداد ۱۳۶۰ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مراسم تحلیف را به جا آورد و محمدجواد باهنر را – که در دوره نخست وزیری رجایی وزیر آموزش و پرورش کابینه او بود- به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد. باهنر نیز در چهاردهم مرداد از مجلس رأی اعتماد گرفت . وزیران کابینه رجایی نیز درجلسه علنی ۲۶ مرداد از مجلس رأی اعتماد گرفتند. اما دولت رجایی تنها ۲۸ روز عمر کرد و با شهادت وی در ۸ شهریور سال ۶۰ به پایان رسید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.