امروز هفتادویکمین سالروز تولد سر الکس فرگوسن

۱۱م دیماه ،

سر الکس فرگوسن بیست و ششمین سال حضور خود در اولدترافورد را پشت سر می‌گذارد. حضور او روی نیمکت داغ منچستریونایتد در این سن چیزی نیست که به این سادگی‌ها بتوان از کنار آن عبور کرد. یافتن جانشینی برای او سال‌ها است که ذهن سران باشگاه را به خود مشغول کرده و نام‌هایی نیز در این ارتباط به گوش رسیده‌اند ولی تاکنون از هیچ مربی به عنوان جانشین قطعی او نام برده نشده است.

هواداران منچستریونایتد امروز هدیه‌ای فراتر از کریسمس می‌گیرند. تولد پیرمرد اسکاتلندی. همه آنها بدون شک در روز تولد او بهترین‌ها را آرزو خواهند کرد. پیرمرد ۷۱ ساله شده است.

فرگوسن نمی‌تواند برای همیشه در منچستریونایتد بماند. البته تولد او در آخرین روز سال بازهم نشانه‌ای از یک سال خوب برای یونایتد‌ها است. او در دیدار تیمش برابر نیوکاسل که به پیروزی ۴ بر ۳ یونایتد انجامید، در اعتراض به گل دوم نیوکاسل که در موقعیتی مشکوک به آفساید به ثمر رسید، همانند روزهای جوانی مانند یک مربی خام و عصبی به داورهای بازی تاخت. هر کس رفتار او را ببیند تصور می‌کند با یک مربی جوان و آتشین مزاج طرف است تا یک مربی کهنه‌کار و پر افتخار.

پس از آنکه منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۸ چلسی را در ضربه‌های پنالتی شکست داد و بار دیگر بر بام اروپا ایستاد، فرگوسن در گفت‌وگویی اعلام کرد طی ۳ سال آینده از مربی گری کناره گیری خواهد کرد. این بدان معنا است که پیرمرد باید در سال ۲۰۱۱ با دنیای مربی گری خداحافظی می‌کرد ولی با حضور منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۹ که یونایتد ۲ بر صفر به بارسلونا باخت، فرگوسن نظرش را تغییر داد و اعلام کرد تا زمانی که یک بار دیگر در اروپا قهرمان نشده و رکورد ۱۸ قهرمانی لیورپول در لیگ انگلیس را نشکسته، بازهم به کار ادامه خواهد داد.

شکستن رکورد لیورپول طولی نکشید ولی فرگوسن و تیمش در فینال دیگری در سال ۲۰۱۱ که بازهم برابر بارسلونا بود، یک بار دیگر شکست خوردند. این بار با نتیجه ۳ بر یک. آنها سال قبل قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را نیز به منچسترسیتی واگذار کردند و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز چهارم شده و حذف شدند. تمامی این‌ها سبب شدند تا فرگوسن مصمم‌تر از پیش به کار خود ادامه دهد.

تیم فرگوسن در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا و در مرحله حذفی با رئال مادرید ژوزه مورینیو روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر بازنشستگی، آخرین چیزی است که فرگوسن به آن توجه می‌کند. او برای سخت‌ترین میادین خود را آماده کرده است. او در سال ۱۹۸۳ با آبردین اسکاتلند در فینال جام برندگان جام اروپا رئال مادرید را شکست داده و قهرمان شده است و اکنون نیز برای شکست دادن تیم اسپانیایی، اهمیتی نمی‌دهد که ژوزه مورینیو سرمربی آن است و کریستیانو رونالدو نیز ستاره این تیم است.

یکی از مربیانی که ممکن است جای فرگوسن در یونایتد را بگیرد، مورینیو است. فرگوسن همواره پس از بازی‌های تیمش با تیم‌های مورینیو با وی نوشیدنی می‌خورد و همواره از او به عنوان یک مربی خوش تیپ و با تفکرات خوب یاد می‌کند. اگر تیم فرگوسن در لیگ قهرمانان بتواند رئال را شکست دهد، آنگاه به نظر می‌رسد مورینیو خروج زود هنگامی از سانتیاگو برنابئو داشته باشد. این می‌تواند آقای خاص را به اولدترافورد نزدیک‌تر کند.

البته سر بابی چارلتون به هیچ وجه با فرگوسن موافق نیست و مورینیو را شخصی که بتواند جای فرگوسن را بگیرد نمی‌داند. او مورینیو را فردی بی ادب می‌داند که شایسته حضور در باشگاهی مانند منچستریونایتد نیست.

از جوزپه گواردیولا نیز به عنوان دیگر جانشین فرگوسن در یونایتد نام برده می‌شود. او می‌تواند جای فرگوسن را بگیرد ولی یونایتد کسی را می‌خواهد که مانند فرگوسن سال‌های سال بتواند تیمش را در بالاترین سطح فوتبال در اروپا نگه دارد نه اینکه بعد از ۴ سال حضور در تیم بخواهد به استراحتی یک ساله رهسپار شود.

سر مت بازبی، دیگر مربی اسطوره‌ای منچستریونایتد در سال ۱۹۶۹ پس از ۲۴ سال کار در این تیم کناره گیری کرد. پس از او وایلف مک‌گینس، فرانک اوفارل، تامی داچرتی، دیو سکستن و ران اتکینسن مربی گری در شیاطین سرخ را تجربه کردند ولی هیچ کدام نتوانستند این تیم را به قدرت برتر تبدیل کنند. فرگوسن این کار را انجام داد.

در هر حال حضور یک مربی دیگر در منچستریونایتد برای هر کدام از هواداران این تیم غیر قابل باور است. هیچ کدام از آنها نمی‌توانند تیمشان را بدون این «پیرمرد روستایی» تصور کنند ولی در هر حال همه می‌دانند که فرگی برای همیشه نمی‌تواند در این تیم بماند. بدون شک هر شخصی به جای وی روی نیمکت بنشیند کاری فوق العاده سخت پیش رو خواهد داشت.

الکس فرگوسن از نوامبر ۱۹۸۶ روی نیمکت منچستریونایتد نشسته و در این مدت ۲ بار لیگ قهرمانان، ۱۲ بار در لیگ برتر انگلیس، ۵ جام حذفی، ۴ جام اتحادیه، ۱۰ سوپرکاپ انگلیس، یک جام برندگان جام، یک سوپرکاپ اروپا و ۲ بار نیز جام باشگاه‌های جهان را فتح کرده است. بدون شک برای چنین اسطور‌ه‌ای باید کلاه از سر برداشت.

تولدت مبارک آقای افسانه‌ای.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.