امضای الکترونیکی جایگزین می‌شود

جام جم آنلاین: رییس طرح جامع امور مالیاتی با تاکید بر این‌که امضای الکترونیکی یک روش رمز‌گذاری امن اطلاعات است، اظهار داشت: برای هر متقاضی امضای الکترونیکی یک الگو‌ریتم رمز‌گذاری اختصاصی روی ابزار توکن (شبیه فلش‌مموری) یا کارت حافظه داده می‌شود.

“نادر آریا” با بیان این‌که الگوریتم اختصاصی، کلیدی اختصاصی است که به مودی داده می‌شود، گفت: این کلید اطلاعات را رمز‌گذاری می‌کند.

وی افزود: یک کلید عمومی هم در اختیار مراکزی که امضای الکترونیک فرد را استفاده می‌کنند، مثل سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. مودی با کلید اختصاصی خود اطلاعات را رمز‌گذاری و ارسال می‌کند، در واقع یک فایل اطلاعاتی با کلید اختصاصی رمز‌گذاری و ارسال می‌شود.

رییس طرح جامع امور مالیاتی با تاکید بر این‌که طبق قانون تجارت الکترونیکی کشور این روش امضای الکترونیکی به عنوان جایگزین امضا شناخته شده است، اظهار کرد: اگر فرد با کلید اختصاصی خود اطلاعات را رمز‌‌گذاری کرده باشد، سازمان دریافت‌کننده سند مثل سازمان امور مالیاتی با کلید عمومی فرد که در اختیار دارد، فایل را رمز‌‌گذاری می‌کند.

آریا همچنین با تاکید بر این‌‌که افراد با رمز‌گذاری اطلاعات از طریق کلید اختصاصی خود در واقع صحه به اطلاعات ارسال‌ شده می‌‌گذارد، گفت: این کلید‌ کاملا امن است و در صورتی که یک تک‌بایت جابه‌جا شود، اطلاعات رمز‌گشایی نمی‌شود و کلید عمومی آن را باز نمی‌کند.

ثبت امضای الکترونیک در سه مرحله

رییس طرح جامع امور مالیاتی هم‌چنین با بیان این‌که سه مرحله برای ثبت امضای الکترونیکی در نظر گرفته شده است، گفت: در مرحله‌ی اول مودیان را به دفاتر اسناد رسمی معرفی می‌کنیم؛ هر کدام از این دفاتر اسناد رسمی، یک RA هستند.

آریا افزود: در مرحله‌ی دوم دفاتر RA را در خود اداره‌های مالیاتی هم راه‌اندازی می‌کنیم و در مرحله‌ی سوم این بخش را در مرکز میانی گواهی الکترونیک در وزارت اقتصاد راه‌اندازی و سپس تمام امضاهای الکترونیکی در آنجا ثبت می‌شود. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.