امضای توافقنامه سرمایه‌گذاری ډر خط لوله صلح ډر سفر احمدی‌نژاد به پاکستان

این خبر ډر تاریخ ۲۷ آبان به نقل از منبع ذکر شده، ډر پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

توافقنامه سرمایه گذاری ایران ډر خط لوله صلح ډر خاک پاکستان هفته آینده ډر جریان سفر رئیس جمهور به این کشور امضا می شود.

هفته آینده همگام با سفر رئیس جمهور به پاکستان قرارداد سرمایه گذاری ایران ډر خط لوله صلح امضا می شود.

براین اساس ایران قصد دارد برای پیشرفت احداث خط لوله صلح ډر خاک پاکستان ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند که ۲۵۰ میلیون دلار از این مبلغ به صورت وام و ۲۵۰ میلیون دلار نیز از طریق بانکهای تجاری و تامین تجهیزات ضورت می گیرد.   

از طرفی نیز پاکستان توافق کرده است که مابقی هزینه مورد نیاز احداث این طرح نیز از طریق ډرآمد مالیاتی تامین شود تا پاکستان بتواند این خط لوله را تا موعد مقرر به بهره برداری برساند.

هم اکنون شرکت آلمانی ILF کار طراحی مهندسی این خط لوله را ډر خاک پاکستان به اتمام رسانده و طبق برآوردهای اولیه انجام شده، هزینه تکمیل این پروژه بین ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بر همین اساس، پاکستان باید یک خط لوله ۷۸۰ کیلومتری با هزینه تقریبی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ډر خاک این کشور احداث کند.

پیش از این، روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری ډر این پروژه ابراز تمایل کرده بودند اما به دلیل اعمال فشار از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نتوانستند ډر این طرح مشارکت و سرمایه گذاری کنند به همین دلیل ایران و پاکستان متعهد شدند تا سرمایه گذاری ډر این خط لوله را نیز انجام دهند.

این توافقنامه ډر شرایطی امضا می‌شود که آمریکا انجام هر نوع معامله تجاری بزرگ با ایران را ممنوع و به شرکت‌های خارجی ډرمورد مشارکت ډر این پروژه هشدار داده است.

براساس قرارداد ۲۵ ساله ای که بین ایران و پاکستان منعقد شده است ایران باید از فروردین (دسامبر ۲۰۲۲ میلادی) سالانه ۷٫۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر کند و اگر به دلایل فنی از قبیل تاخیر ډر احداث خط لوله ډر خاک پاکستان این کشور نتواند گاز خود را از ایران وارد کند باید جریمه نقدی به ایران بپردازد.

هم اکنون با پیش قدم شدن ایران برای سرمایه گذاری ډر این خط لوله حرکتهای جدی برای احداث این خط لوله انجام شده است به طوری که پاکستان خرید لوله های مورد نیاز را از برخی کشورهای اروپایی مانند لهستان آغاز کرده است.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.