املاک بی‌سند سنددار می‌ شوند

به گزارش نوساز، محمدرضا رضایی نایب رییس کمیسیون عمران و مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر که صاحبان املاک و زمین‌های بی‌سند می‌تواند از ابتدای آبان‌ماه برای دریافت سند خود اقدام کنند گفت: مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک که از سال ۸۳ از حالت اجرایی خارج شده بود از ابتدای آبان‌ماه مجددا اجرایی خواهد شد.

رضایی در تشریح این موضوع گفت: موادی ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک مربوط به اقدام برای دریافت سند برای منازل وزمین‌های فاقد سند بود که طبق آن مردم می‌توانسته برای دریافت سند منازل و زمین‌های فاقد سند خود اقدام کنند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این قانون بین سالهای ۶۵ تا ۸۳ به مدت ۴ نوبت تمدید شده بود اما از سال ۸۳ به بعد اجرای آن متوقف شد، این مسئله باعث شد که دوسال پیش دولت طی لایحه‌ی از مجلس درخواست کند اقدامی جهت تعیین تکلیف منازل و املاک بدون سند انجام شود.

وی اظهار کرد: در راستای لایحه دولت مجلس قانونی مصوب کرد که طبق آن همان مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک مجددا اجرایی شود و امکان گرفتن سند برای افراد متقاضی فراهم شود.

رضایی با اشاره به حضور تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس گفت: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد که از اول آبان‌ماه سامانه‌ی برای ثبت‌نام افراد متقاضی سند فعال شود.

وی در توضیح شیوه‌ی اجرایی برای افراد متقاضی سند گفت: در هر شهرستان کمیته سه نفری از متشکل از نماینده قضایی، نماینده وزارت راه و شهرسازی و نماینده وزارت جهاد کشاورزی به دبیری نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل خواهد شد و مردم می‌تواند برای دریافت سند خود به این کمیته مراجعه کنند.

رضایی ادامه داد: کمیته بعد از بازدید املاک یا منازل بدون سند نسبت به صدور اسناد مالکیت آنها اقدام خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که مالکان زمین‌ها و ساختمان‌های که در زمینهای شهری یا منابع طبیعی تصرف و ساخته ‌شده‌اند هم می‌توانند با استفاده از این دو ماده برای دریافت سند این املاک مراجعه کند یا خیر گفت: افرادی که زمین‌های دولتی را تصرف کردند هم می‌تواند با مراجعه به این کمیته‌ها و پرداخت هزینه‌ی زمین تصرف شده به دولت در جهت دریافت اسناد مالکیت آن اقدام کنند.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.