امکان اجرای استاندارد یورو ۴/آلایندگی خودروهای ایرانی چقدر است؟+نمودار

با توجه به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولید داخل به راحتی موفق به احراز شرایط استاندارد یورو۲ می‌گردند و از ابتدای سال ۹۱ تاکنون نیز هیچگونه آماری مبنی بر عدم موفقیت خودروهای تولیدی در آزمونهای آلایندگی سطح استاندارد یورو ۲ وجود نداشته است. لذا به نظر می‌رسد بستر لازم برای ارتقا سطح استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۴ مهیا است.
همانطور که در نمودار مشخص است میانگین CO منتشره از خودروها در سال ۹۰ ، ۰٫۹۸ گرم بر کیلومتر بوده که از حد مجاز استاندارد یورو ۲ که ۲٫۲ گرم بر کیلومتر است فاصله زیادی دارد. پس نیاز به تغییر استاندارد به سطحی بالاتر احساس می‌شود. گفتنی است حد مجاز استاندارد یورو ۴،‌ برای آلاینده مونوکسید کربن،‌ ۱ گرم بر کیلومتر است.

اگر نگاهی به روند سرانه HC+NOX منتشره از خودروها در سال ۹۰ داشته باشیم مشخص است که این عدد نیز با حد مجاز استاندارد یورو ۲ که عدد ۰٫۵گرم بر کیلومتر است فاصله زیادی دارد و خودروها به راحتی این شرایط را احراز مینمایند. در استاندارد یورو۳ حد مجاز HC معادل ۰٫۲گرم بر کیلومتر و مقدار NOX نیز ۰٫۱۵ گرم بر کیلومتر می باشد که این رقم در استاندارد یورو ۴ برای آلاینده HC به ۰٫۱ و برای آلاینده NOX به ۰٫۰۸ گرم بر کیلومتر تقلیل می یابد.
یادآوری می شود ۲۹ بهمن سال گذشته آزمایشگاه آلایندگی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست به سطح یورو۴ همسو با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا یابد و خط آزمون آن با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ریس سازمان استاندارد ایران افتتاح شد.

/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.