امکان کشف زمین بیگانه در ۲۰۲۴

۱۴م دیماه ،

ستاره‌شناسان از امکان شناسایی اولین سیاره بیگانه شبیه به زمین در سال آینده خبر دادند که می‌تواند منجر به ارزیابی مجدد جایگاه انسان در جهان شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، در حالیکه از چند سال پیش تاکنون ستاره‌شناسان توانسته‌اند چند سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنند که از یک یا دو ویژگی مشترک با زمین مانند اندازه یا دمای احتمالی سطح برخوردار بوده‌اند، هنوز چیزی به اسم یک زمین بیگانه کشف نشده است.

 

اما به نقل از دانشمندان این امر در سال ۲۰۲۴ محقق خواهد شد.

 

اولین سیاره فراخورشیدی شبه زمینی در سال ۱۹۹۵ کشف شد که در اطراف یک ستاره شبه خورشیدی می‌چرخید. از آن زمان بیش از ۸۰۰ جهان در ورای منظومه شمسی شناسایی شده و کاندیدهای بسیار دیگری نیز منتظر کسب تائیدیه با ملاحظات بیشتر می باشند.

 

برای مثال تلسکوپ فضایی هابل ناسا بیش از ۲۳۰۰ سیاره احتمالی را از مارس ۲۰۰۹ شناسایی کرده است. فقط ۱۰۰ سیاره یا بیشتر تا به امروز تائید شده اما دانشمندان این ماموریت تخمین زده‌اند که حداقل ۸۰ درصد آنها واقعی می باشند.

 

اولین یافته‌های سیارات فراخورشیدی شامل جهانهای شبه مشتری بودند که از مدار نزدیک به ستاره میزبان خود برخوردار بودند چرا که شناسایی این سیارات بسیار ساده‌تر است. اما با گذشت زمان و ورود تجهیزات بهتر، کشف سیارات کوچکتر و دورتر که بیشتر شبیه به زمین می باشند، ممکن شد.

 

برای مثال در ماه دسامبر، کپلر توانست یک سیاره با اندازه ۲٫۴ برابر زمین در منطقه قابل سکونت یک ستاره ملاحظه کند که می‌تواند از شرایط مناسب برای برخورداری از آب مایع و حتی حیات به شکل زمینی برخوردار باشد.

 

تیم کپلر و سایر ستاره‌شناسان چندین سیاره دیگر با این شرایط را تاکنون شناسایی کرده و تعداد کنونی این سیارات با امکان سکونت را به ۹ رسانده است.

 

اگرچه هیچ کدام از این سیارات به کوچکی زمین نبوده و سیارات با جرم و اندازه مشابه کشف شده تاکنون بیشتر در مدارهای نزدیک به ستاره خود بوده‌اند.

 

اما با گذشت زمان حتما یک سیاره کوچک صخره‌ای در منطقه قابل سکونت یک سیاره شناسایی خواهد شد که به نقل از ستاره‌شناسان زمان دوری نخواهد بود.

 

به عقیده آنها، این دستاورد بزرگ به احتمال بسیار توسط تلسکوپ کپلر محقق خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از ستاره‌شناسان، حداقل حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره وجود داشته که میزبان حداقل ۵۰ میلیارد ستاره می باشند. با فرض اینکه یک ۱۰ هزارم این سیارات شبیه به زمین باشند، اکنون باید پنج میلیون سیاره شبه زمینی در فضا وجود داشته بود.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.