امیر عبدالحسینی به شهرداری رفت/ آغاز فروش آثار قرآنی

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عبدالحسینی با حکم سید قاسم ناظمی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با تائید امیر خوراکیان؛ مدیر این سازمان به سمت مدیرکل امور تجسمی شهرداری منصوب شد.

امیر عبدالحسینی متولد ۱۳۵۳ تهران است و ریاست دفتر خدمات فرهنگی هنری مرکز هنرهای تجسمی، طراح فصلنامهٔ هنرهای تجسمی حوزهٔ هنری، مدیر واحد گرافیک کامپیوتر مرکز هنرهای تجسمی، مدیر هنری ماهنامهٔ هنرهای تجسمی، دبیر اجرایی نمایشگاه تصویری از آسمان، مدیر هنری شمارهٔ اول و دوم ماهنامهٔ تخصصی ایران کارتون، قائم‌مقامی سردبیر نشریهٔ هنرهای تجسمی، دبیری سومین جشنواره هنر جوان، دبیری اجرایی هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، دبیری نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

پیش از عبدالحسینی، فرزاد قاسم‌زاده مدیریت مرکز امور تجسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را برعهده داشت و افرادی نظیر محسن هاشمی، علی‌اکبر آقایی و… نیز پیش از او در این مرکز حضور داشتند. در سال‌های اخیر عبدالحسینی،‌ دبیر برخی از موفق‌ترین برنامه‌های هنری بوده‌است که از آن جمله می‌توان به اکسپو‌های ۸۸ و ۸۹، نمایشگاه سوگ‌نگاره‌های عاشورایی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و جایزه جهانی بیداری اشاره کرد.

معرفی گران‌ترین اثر فروش آثار قرآنی/ رونمایی از دو کتاب جدید

رئیس نخستین آیین فروش آثار هنری با معرفی اثری از جلیل رسولی به قیمت ۸۰ میلیون تومان به‌عنوان گرانترین اثر هنری اکسپوی قرآنی از انتشار دو کتاب “رنگ‌ونی” و “گلستان بسم‌الله” هم‌زمان با این نمایشگاه فروش خبر داد.

محمدرضا کمره‌ای؛ مدیرمسوول انتشارات “مشق هنر” و رییس نخستین آیین فروش آثار هنری قرآنی به خبرنگار مهر گفت:  اثری به نام مرغ بسم‌الله در ۲ لت از ورق طلا و رنگ اکرولیک روی بوم به اندازه دو متر در دو متر توسط جلیل رسولی خلق شده‌است که به‌عنوان گرانترین اثر در اکسپوی قرآنی شناخته شده است.

وی افزود: تابلوی مرغ بسم‌الله برای اولین‌بار در اکسپوی هنرهای قرانی و نخستین حراج آثار قرانی توسط جمشید مشایخی چکش خواهد خورد. کمره‌ای بیان کرد: افتتاحیه اکسپو ساعت ۱۹مورخه سیزدهم مردادماه در فرهنگسرای نیاوران و تاریخ حراج ساعت ۹ شب پانزدهم مرداد ماه در گنبد آسمان برج میلاد است.

وی ادامه داد: نخستین اکسپوی‌هنرهای قرآنی مشتمل بر آثار بزرگان خوشنویسی و نقاشی‌خط ایران برای نخستین‌بار در ایران برگزار می‌‌شود این نمایشگاه فروش آثار هنری با هدف ارج نهادن و هم‌گرایی خوشنویسان و رونق بخشیدن به اقتصاد هنر برگزار می‌شود.

کمره‌ای همچنین از چاپ کتب نفیس “رنگ و نی” و “گلستان بسم‌الله” خبر داد و بیان کرد: با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انتشارات مشق هنر در ماه رمضان رونمایی خواهد شد. به گفته مدیر دفتر انتشارات مشق هنر کتاب رنگ ونی در قطع رحلی شامل آثار بزرگان خوشنویسی و نقاشی خط ایران و ۱۴۰ صفحه ۲ زبانه، تصویری با مقدمه ناشر و  محمدهادی ایازی  است.
 
 کمره‌ای گفت: کتاب گلستان بسم‌الله مشتمل بر آثار راه یافتگان نهمین جشنواره بسم الله در دو بخش گرافیک و نقاشی است. این کتاب در قطع خشتی ۲زبانه با جلد گالینگور منتشر شده‌است. قرار این است که این کتاب‌ها در ماه رمضان طی مراسمی با حضور خطاطان و اساتید و علاقه‌مندان خوشنویسی و نقاشیخط  در تالار ایوان شمس رونمایی شود.

آثار هنرمندانی چون غلامحسین‌امیرخانی، عباس اخوین، جواد‌ بختیاری، کیخسرو خروش، محمد سلحشور، جلیل‌رسولی، علی‌اشرف ‌صندوق‌آبادی، یدالله ‌کابلی، کرمعلی‌ شیرازی، اسرافیل ‌شیرچی، قربان‌علی اجلّی، رسول‌ مرادی، غلامرضا مشعشعی، عین‌الدین ‌صادق‌زاده، امیراحمد ‌فلسفی، احمد ‌آریامنش، محسن ابراهیمی، پیمان ‌پیروی، علی ‌تن، کاوه ‌تیموری، محمد‌حیدری، محمد‌ طریقتی، اللهیار خوشبختی، اسماعیل‌‎ دارابی‌منش، محسن دایی‌نبی، محسن‌ توسلی، داوود ‌رواسانی، محمدرضا رحیمی، کیوان‌ رحیمی‌نژاد، هادی‌ روشن‌ضمیر، مجتبی‌سبزه، محمد‌شهبازی، حسین ‌غلامی، ابوالفضل ‌عتیقه‌چی، عظیم‌ فلاح، مهدی‌ فلاح، امیرشاهرخ ‌فریوسفی، محمدپور، مجتبی‌ملک‌زاده، محمدسعید نقاشیان و یک هنرمند افغان در این حراج به فروش گذاشته خواهد شد.

شرایط صدور مجوز موسسات هنری تک منظوره اعلام شد

دومین جلسه هیات رسیدگی به امور موسسات هنری تک منظوره با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضا به تصویب رسید و اعلام شد.

دبیر هیات رسیدگی به امور موسسات هنری تک منظوره شرایط لازم برای صدور مجوز را در وهله اول التزام به ولایت‌مداری و مبانی اعتقادی و تخصصی دانست و عنوان کرد: داشتن تابعیت ایرانی و مدرک کارشناسی مرتبط به حوزه درخواستی یا سابقه کاری موثر و مرتبط در زمینه مربوطه، دارا بودن حداقل ۲۷ سال سن بدون در نظر گفتن جنسیت و وضعیت تاهل، متدین بودن به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده، نداشتن سوء پیشینه کیفری با ارائه گواهی از مراجع مربوطه و دارا بودن حسن شهرت، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان و پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی از دیگر مواردی است که متقاضیان درخواست صدور مجوز برای موسسات هنری تک منظوره باید در نظر بگیرند.

اصغر امیرنیا با اشاره به تصویب آئین‌نامه موسسات هنری تک منظوره در دومین جلسه هیات رسیدگی به امور موسسات هنری گفت: پذیرش درخواست‌های صدور مجوز موسسه‌های هنری تک منظوره از امروز امکان پذیر است.

او عنوان کرد: از این پس تمام درخواست‌هایی که برای موسسات هنری تک منظوره در سراسر کشور مطرح می‌شود به دبیرخانه این هیات ارسال شده تا بعد از بررسی با مراجع مربوطه مجوز فعالیت‌های موسسات هنری صادر شود.

دبیر هیات رسیدگی به امور موسسات هنری تک منظوره درباره رسالت اصلی این موسسات توضیح داد: در واقع صدور مجوز برای موسسات هنری تک منظوره در راستای حمایت از بخش خصوصی صورت می‌گیرد و موسسه‌های هنری که در یکی از پنج شاخه اصلی موسیقی، تئاتر، تجسمی، آموزش و کارگروه مد و لباس موفق به اخذ مجوز شوند، مورد حمایت مادی و معنوی معاونت امور هنری قرار خواهند گرفت.

مشاور عالی معاون امور هنری تصریح کرد: بخشی از این حمایت‌ها معنوی بوده و در واقع موسسات هنری تک منظوره، بازوهای کمکی معاونت امور هنری به حساب می‌آیند تا از این پس فعالیت‌هایی که از سوی معاونت قابلیت برون‌سپاری را دارد با رعایت بخش حاکمیت و هدایت و نظارت به موسسات واگذار شود.

متقاضیان موسسات هنری تک منظوره می‌توانند از هم اکنون برای ارائه درخواست‌های صدور مجوز به دبیرخانه این موسسه واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، ساختمان مرجان مراجعه کنند.

برگزیدگان جشنواره آسمان شهر معرفی شدند

نمایشگاه آثار عکس و پوستر جشنواره آسمان شهر با حضور رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت و به برگزیدگان این دو بخش جوایزی اهدا شد.

نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آسمان شهر با نمایش آثار برگزیده در دو بخش عکس و پوستر در تالار ایرانشهر خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه از میان ۷۸۰ پوستر ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، تعداد ۴۰ پوستر از ۳۴ طراح گرافیک برای راهیابی به نمایشگاه و نمایش در رسانه‌های گرافیک شهری در ماه مبارک رمضان انتخاب شده‌اند.

سیدمحمدجواد شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: مهمترین هدف برگزاری این جشنواره، تکریم و پاسداشت ارزشهای ماه مبارک رمضان، اجرای آثار پوستر در سطح شهر و نیز استفاده از المان های مذهبی در فضای شهری است.

وی افزود: هنوز تهران از بعد زیبایی شناسی و گرافیکی در شأن پایتخت ایران به عنوان یکی از مراکز بزرگ و کهن تمدنی ایرانی و اسلامی نیست و برگزاری چنین جشنواره‌هایی کمک می‌کند که بتوانیم تهران را با بهره جستن از نظرات هنرمندان جوان و خلاق به سطح مطلوبی در حوزه زیباسازی و گرافیکی برسانیم.

کیانوش غریب‌پور، دبیرکل این جشنواره نیز گزارشی از روند برگزاری این نمایشگاه ارائه کرد و در ادامه برگزیدگان بخش عکس و پوستر این جشنواره معرفی شدند.

بر اساس این گزارش در بخش پوستر از زهرا کازرانی، محمدکاظم موسوی و سعید ولی‌نژاد تقدیر شد و جایزه استعداد جوان این بخش نیز به علی شاهی اهدا شد.

نفرات اول تا پنجم این بخش نیز به ترتیب عبارتند از:  مهریار قلمی، محمدحسین غیاثوند، هدایت علیپور، ابراهیم کاشانی و بهرام حیدری. در بخش عکس این جشنواره نیز از امیرمافی بردبار،صادق عباسلو و مهدی عباسی تقدیر شد و جوایز اول تا پنجم نیز به ترتیب به امیر عنایتی، جاوید تفضلی،سیدصادق حسینی،حمیدرضا بازرگانی،جلال شمس آذران اهدا شد.

همچنین جایزه استعداد جوان بخش عکس نیز به مهدی وقاری شورچه رسید. نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی هنرهای تجسمی آسمان شهر تا ۲۷ مرداد در نگارخانه های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست.

طراحی پوستر دومین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان

پوستر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان با طراحی افشین نجف‌زاده منتشر شد. دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در رشته‌های نقاشی و خوشنویسی و در سه گروه سنی ۶ تا ۸ سال، ۹ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۴ سال شهریور ماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود.

این جشنواره در رشته نقاشی با موضوع‌های طبیعت بی‌جان ایرانی، پنجره اتاق من، شهر رویایی من، پروانه‌ها و گل‌ها، سیمرغ، مترسک، کشتی نوح، ابراهیم در آتش، حضرت سلیمان و هدهد، حضرت یونس در شکم ماهی و در رشته خوشنویسی با موضوع آزاد برگزار می‌شود که در رشته خوشنویسی برای گروه‌های سنی ۶ تا ۸ و ۹ تا ۱۱ سال خط تحریری و برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال خط درشت در نظر گرفته شده است.

کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۴ سال می‌توانند آثار خود را در قطع A4 و با فرمت JPG تا ۱۵ مردادماه به سایت جشنواره به نشانی www.koodakart.ir ارسال کنند.

عکاسی پرتره در انجمن سینمای جوانان ایران تدوین شد

دوره‌های آموزش عکاسی پرتره به منظور استفاده صحیح از قابلیت‌ دوربین‌های دیجیتال در عکاسی پرتره استودیویی در انجمن سینمای جوانان ایران تدوین شد.

هاشم میرزاخانی – رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران – با اعلام این خبر گفت: با توجه به مبحث عکاسی به عنوان زیرساخت زیباشناسی تصویر و نظر به رشد فزاینده تکنولوژی دیجیتال که در حرفه عکاسی امکانات وسیعی را در اختیار عکاسان قرار داده و نیاز برخی از هنرجویان و دفاتر انجمن به یادگیری این تکنولوژی برای بهره وری و استفاده صحیح از قابلیت‌ دوربین‌های دیجیتال در عکاسی پرتره استودیویی، طرح درس مذکور توسط کارشناسان ستاد مرکزی در معاونت فرهنگی و آموزشی و با همکاری اساتید دفتر مشهد انجمن سینمای جوانان ایران تدوین شد.

میرزاخانی ادامه داد: این درس به عنوان یک دوره تک‌درس به مدت ۲۴ ساعت شامل هشت ساعت دروس نظری و ۱۶ ساعت دروس عملی و در مدت حداکثر ۴۵ روز قابل ارائه به علاقه‌مندان است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به دفاتر انجمن سراسر کشور مراجعه کنند.

دوسالانه‌ کاریکاتور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود

علی‌اصغر امیرنیا، سرپرست دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد؛ دوسالانه کاریکاتور در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

امیرنیا؛ سرپرست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری دوسالانه کاریکاتور گفت: دوسالانه کاریکاتور امسال از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. به گفته امیرنیا، برای برگزاری دوسالانه‌ها مبلغی درنظر گرفته شده است اما با توجه به این‌که تورم بالا رفته و هدایایی که اعلام کرده‌اند کمی با بودجه مغایر است، و با توجه به این‌که دوسالانه بین‌المللی است همچنان در حال رایزنی هستیم.

سرپرست دفتر هنرهای تجسمی بیشترین بودجه را نیز بودجه مربوط به دوسالانه‌ها دانسته و معتقد است با توجه به مسایل پیش‌رو، قرار است آنالیز هزینه‌ها توسط سید مسعود شجاعی طباطبایی، رییس خانه کاریکاتور که دبیر این دوسالانه خواهد بود اعلام شده و دفاع آن در قالب بودجه انجام شود. ۴۵ درصد کاری که لازم است برای برگزاری این دوسالانه انجام شود، انجام شده است.

وی افزود: از آن‌جایی که آثار کاریکاتور قابل تکثیر هستند هیچ منعی ندارد که در دو استان به نمایش درآید. تا به حال صحبت‌هایی با اهواز شده است اما بستگی دارد امکاناتی که لازم است را بتوانند آماده کنند یا خیر. وی افزود؛ اما حتما در یکی از استان‌ها برگزار خواهد شد.

شریف‌زاده دبیر جشنواره مجازی هنری پیامبر اعظم(ص) شد

سید عبدالمجید شریف‌زاده طی حکمی از سوی حمید شاه آبادی به عنوان دبیر جشنواره مجازی هنری پیامبر اعظم (ص) منصوب شد.

در بخشی از حکم شریف‌زاده آمده است: استفاده از فضای سایبری که مورد تاکید مقام عظمای ولایت است وسیله‌ای نوین در جهت نیل به هدف مذکور خواهد بود و در همین راستا جشنواره مجازی هنری پیامبر اعظم (ص) باید نمایانگر ارزش‌های والای سیره پاک پیامبر اعظم(ص) با نگاه هنری در رشته های مختلف و با به کارگیری از ابراز وب باشد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد نیز در پایان این حکم ابراز امیداواری کرده است تا دبیر جشنواره مجازی هنری پیامبر اعظم (ص) با همکاری مدیران تخصصی حوزه‌های نمایشی، موسیقی و هنرهای تجسمی همراهی و همدلی اصحاب هنر این جشنواره بتواند نقش تحسین برانگیزی در معرفی معارف نبوی ایفا کند.
 

تغییراتی در زمان و مکان برگزاری چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی

دبیر چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران از تغییر زمان و مکان برگزاری این رویداد خبر داد. سید مجتبی موسوی گفت: با توجه به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران و رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی این اجلاس، زمان برگزاری و مراسم افتتاح این سمپوزیوم از ۲۰ شهریور ماه به ۲۷ شهریور ماه تغییر کرده است.

او با اشاره به محل برگزاری سمپوزیوم توضیح داد: باغ موزه زندان قصر به عنوان محیطی فرهنگی و گردشگری با جاذبه توریستی به عنوان محل قطعی برگزاری سمپوزیوم تعیین شده است. به گفته موسوی، چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران ۲۷ شهریور ماه آغاز و ۱۶ مهرماه پایان خواهد یافت.


نمایشگاه عکس اماکن مذهبی در سرای روزنامه‌نگاران

سومین نمایشگاه موضوعی عکس از مجموعه آثار زنده یاد صمد قاسمی با موضوع اماکن مذهبی با حضور معاونت مطبوعاتی به مناسبت ماه مبارک رمضان در سرای روزنامه نگاران ایران افتتاح می‌شود. این نمایشگاه از آلبوم عکس‌های زنده یاد صمد قاسمی عکاس مطبوعات در دهه چهل انتخاب شده است.

قاسمی ۵۰ سال سابقه فعالیت عکاسی داشت و نیم قرن فعالیت در مطبوعات و خبرگزاری‌ها از جمله کیهان، اطلاعات، آژنگ، خوشه فردوسی، امید ایران، پیغام امروز، خبرگزاری آشیتدپرس، روشنفکر، سفید وسیاه را در کارنامه خود دارد. این هنرمند عکاس مدیر عکاسی کالج ، پرس و علمی بود و عکاس ویژه وزارت اقتصاد و دارایی بوده است. او به سال ۱۳۱۴ متولد و در سال ۱۳۸۵ درگذشت.

این نمایشگاه ۱۰ روز برپاست و از ۱۴ تا ۲۴ مرداد ماه در سرای روزنامه نگاران واقع در خیابان اکبری (مستوفی سابق) برای بازدید علاقه مندان برپاست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.