ام اس در اروپا و آمریکا به یکی از عوامل مهم ناتوانی تبدیل شده است

۰۵م آذر ،

گزارش های جهانی نشان می دهد که شیوع بیماری ام اس در بسیاری از مناطق اروپا و آمریکا بسیار بالا است و این بیماری به یکی از عوامل مهم ناتوانی در این مناطق تبدیل شده است.

مهیار مهین شفیعی، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ام اس بیماری مغزی و عصبی بسیار مهمی است که سبب مشخصی نداشته و پیشگیری یا درمان کامل آن امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه شیوع ام اس در مناطق مختلف جهان بسیار متفاوت است تصریح کرد: این بیماری در اغلب مناطق آسیا و آفریقا شیوع متوسط یا پایین دارد و در مقابل در مناطق شمالی اروپا و آمریکا شایعتر است.

مهین شفیعی تاکید کرد: گزارش های جهانی نشان می دهد که شیوع ام اس در بسیاری از مناطق اروپا و آمریکا بسیار بالا است و این بیماری به یکی از عوامل مهم ناتوانی در این مناطق تبدیل شده است.

وی گفت: همچنین برطبق بررسی های انجام شده، شیوع ام اس در بین سیاه پوستان کمتر از سفید پوستان است.

مهین شفیعی با اشاره به اینکه اروپا، آمریکا و روسیه که پهناورترین کشور جهان به عنوان مناطق با ریسک بالا از نظر ام اس محسوب می شوند، یادآور شد: اگر چه آسیا و آمریکا از نظر ام اس دارای ریسک پائینی می باشند، اما بررسی های انجام شده در این مناطق نشان می دهند که در بعضی از مناطق این دو قاره، روند ابتلا به ام اس به شدت در حال افزایش است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه اقدام جدی و خاصی برای کنترل بیماری ام اس صورت نگیرد، این بیماری در آینده بسیار نزدیک به یکی از عوامل اصلی ناتوانی و حتی مرگ و میر در جهان تبدیل خواهد شد.

** موارد ابتلا به ام اس در ایران در حال افزایش است

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کشورمان از نظر بیماری ام اس و شیوع آن، در زمره کشورهای با ریسک پائین محسوب می گردد.

وی افزود: اگر چه ایران جزء کشورهای با ریسک پائین است، اما متاسفانه موارد ابتلا و شیوع ام اس در کشورمان در حال گسترش است.

مهین شفیعی تاکید کرد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که در چند سال قبل، شیوع ام اس در کشورهایی همچون ایران بیشتر از اغلب کشورهای منطقه بوده است.

وی یاد آور شد: علاوه بر موارد فوق، افزایش موارد ابتلا به ام اس در سنین پائین در جامعه نیز یک موضوع نگران کننده است که برای کنترل آن باید چاره اندیشی کرد. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.