انتخابات در سرزمین صد قبیله+اینفوگرافیک

زهرا خدایی

در حی الفتح، محله ای در مرکز صبحا، اعضای قبیلۀ القذافه در ساختمان های زیبا و مجلل سکونت دارند. اعضای قبیلۀ دیکتاتور سابق لیبی گهگاه از لابلای پنجره های نیمه باز (البته اسلحه به دست) نگاهی به بیرون می اندازند تا اوضاع را تحت کنترل داشته باشند. اندک عابری پیدا می شود که جرأت پانهادن به قلمرو آنها را داشته باشد و اگر فردی دست به این کار بزند، از نظر آنها قطعاً دشمن است. صالح سنوسی، فرماندۀ پلیس این شهر ۲۰۰ هزار نفری به تازگی دو نفر از نیروهای خود را در یک درگیری با اهالی طایفۀ اولاد سلیمان از دست داده است. اولاد سلیمان و القذافه چند روزی است که وارد درگیری های خشنی با یکدیگر شده اند.
برخلاف شهرهای بزرگ ساحلی که وابستگی چندانی به پیشینۀ قبیله ای خود ندارند، صبحا همچنان بافت قبیله ای خود را حفظ کرده است. واقعیت اینست که در صحراهای لیبی، یک مرد در وهلۀ اول از قِبل تعلق خونی خود به قبیله زندگی می کند. بسیاری از قبایل در لیبی اعم از ورفله، المقارحه، اولاد سلیمان، فزان، القذافه و یا اعضای قبیلۀ طوارق و توبوس ریشۀ عربی ندارند و به همین دلیل در درگیریهایی که با قبائل مجاور صورت می گیرد، گاه تعداد زیادی کشته می شوند. مثلاً در درگیری میان دو قبیلۀ توبوس و اولاد سلیمان در ماه مارس طبق برخی اخبار بین ۳۰ تا ۱۰۰ نفر کشته شدند. مجدی بوحنا، فرماندۀ گردانی که به این درگیریها پایان داد و هنوز نسبت به پایان آن تردید دارد، در این باره می گوید: هر قبیله برای خود سلاح و تفنگ دارد و به تنهایی از خود دفاع می کند و گاهاً یکی از قبائل دیگری را به دیر پیوستن به انقلابیون متهم می کند.
گفته می شود در لیبی بیش از صد قبیله وجود دارد و در انتخابات به طور طبیعی هر فردی به قبیلۀ خود رأی می دهد و افراد با صراحت بر این مسئله تأکید می کنند که به سایر قبائل اعتمادی ندارند. با این حال برگزاری انتخابات در کشوری با شمار فراوانی از قبائل و طوائف، گام بزرگی برای لیبی است که تاکنون هیچ نهادی مدنی و دمکراتیک را به خود ندیده است. هنوز اعضای دو قبیلۀ متخاصم نمی توانند بدون اسلحه از کنار هم عبور کنند و پرواضح است که گذار از نیم قرن فردمحوری و اجماع در زیر یک پرچم و تقویت گرایشات ملی گرایانه فارغ از تعلقات قومی امری است که با ایجاد نهادهای دمکراتیک و ممارست فرهنگ مدنی میسر خواهد شد که امری است زمان و نباید در کوتاه مدت منتظر به ثمر نشستن آن بود.
مردم لیبی امروز(شنبه) به پای صندوق می روند تا ترکیب مجلس موسسان آینده را مشخص کنند، هرچند برخی از حوزه های رأی گیری به دلیل درگیریهای قبیله ای نتوانست از آغاز ساعات اداری، پذیرای رأی دهندگان باشد، با این حال ۹۲% از حوزه های رأی گیری مشغول اخذ آراء مردم هستند.
اینفوگرافیک ذیل موقعیت جغرافیایی لیبی، پراکندگی قبائل مختلف و میزان نمایندگان هر شهر در مجلس را به تصویر کشیده است:
 

مناطق به رنگ سفید مسکونی نیستند

 ۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.