انتشار تصاویر فجیع در رسانه‌ها، ممنوع!

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: انتشار تصاویر فجیع در رسانه‌ها موجب افزایش اختلالات روانی در بین مردم می‌شود و باید دستگاههای مسئول مانند قوه قضاییه، صدا و سیما و وزارت ارشاد انتشار این تصاویر را ممنوع کنند.

به گزارش ممتازنیوز غلامعباس ناصحی در گفت و گو با فارس، افزود: باید اذعان کنیم که مجرمان و افرادی که مرتکب جرایم اجتماعی می‌شوند حتماً باید مجازات شوند و حتی اشد مجازات برای آنها اعمال شود چون هم نگرانی را در بین مردم کم می‌کند و موجب آرامش جامعه می‌شود و هم برای سایر افرادی که زمینه ارتکاب جرم دارند،اثر بازدارندگی دارد.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در این زمینه این است که مجازات این افراد بزهکار باید خیلی سریع انجام شود و اگر بعد از مدت طولانی این افراد به مجازات برسند،اثر بازدارندگی مجازات به مراتب کمتر می‌شود و نقش آ‌ن در برقراری سلامت اجتماعی بسیار کمرنگ می‌شود.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در مورد صحنه مجازات این افراد بزهکار اولاً نیابد اجازه داد هر فردی در صحنه مجازات مجرمان حضور داشته باشد به خصوص کودکان، نوجوانان، زنان و افرادی که سابقه افسردگی و اختلالات روانی ندارند نباید این صحنه ها را مشاهده کنند.

ناصحی افزود: حتی به افرادی که کاملاً سالم و بزرگسال هستند هم دیدن چنین صحنه هایی را توصیه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در مورد انتشار عکسهای فجیع که در آن افراد در وضعیت نامناسب و بدشکل هستند و ممکن است به سلامت روان مردم آسیب برسانند، نباید در رسانه‌ها منتشر شود و انتشار چنین تصاویری در رسانه‌ها باید تابع ضوابط و دستورالعمل های مشخصی باشد.

این روانپزشک گفت: مسئولان دستگاه قضایی، سازمان زندانها با همکاری کارشناسان علوم اجتماعی و سلامت روان باید اولاً مشخص کنند که چه افرادی مجاز هستند در مراسم مجازات مجرمان شرکت کنند. دوم اینکه قوه قضاییه با همکاری وزارت ارشاد و صدا و سیما مشخص کنند چه نوع عکسهایی چه از صحنه‌های مجازات مجرمان و چه از هر گونه حوادث فجیع و دلخراش اجازه انتشار در رسانه ها را دارد.

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که چرا وزارت بهداشت برای تدوین چنین دستورالعملی اقدام نکرده است افزود: تدوین چنین دستورالعملی در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست اما می توانیم پیشنهاد دهنده باشیم، این کار بیشتر در حیطه مسئولیت وزارت ارشاد، قوه قضاییه و صدا و سیماست که به نظر می‌رسد به این مسئله توجه کافی نداشته‌ است.

وی تأکید کرد: انتشار عکسهای فجیع و دلخراش و حتی صحنه‌های مجازات مجرمان باید به طور کلی در رسانه‌ها ممنوع شود اما مجازات مجرمان باید هر سریعتر و به صورت اشد مجازات انجام شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.