انتظار محصولات بهتر میزان فروش تلفن همراه را کاهش داد

انتظار محصولات بهتر میزان فروش تلفن همراه را کاهش داد

شیما زکی‌زاده  – دنیای اقتصاد : فروش گوشی‌های تلفن همراه در سه‌ماه اول سال جاری میلادی کاهش داشته‌است زیرا تولیدکنندگان اصلی موبایل در این ۳ ماه، هیچ‌گونه نوآوری در این فن‌آوری روز دنیا ارائه ندادند.
براساس تازه‌ترین گزارشات موسسه تحقیقاتی گارتنر، به‌دلیل کاهش تقاضا از کشورهای آسیایی، فروش جهانی تلفن همراه بیش از حد انتظار کاهش یافت.

سه ماهه اول سال میلادی به‌طور معمول پررونق‌ترین سه ماهه برای کشورهای آسیایی و مصرف‌کنندگان آنها می‌باشد که مصادف با سال نوی چینی است که بخش عمده‌ای از جمعیت آسیا را تشکیل می‌دهد، البته علت اصلی کاهش فروش در کشورهای آسیایی به این دلیل است که تولیدکنندگان اصلی موبایل در این سه ماه هیچ‌گونه نوآوری در این فن‌آوری روز دنیا ارائه ندادند، در حالی که مصرف‌کنندگان در انتظار تولیدات جدید با امکانات بالاتر و بهتر بودند.تمامی تولیدکنندگان معروف و اصلی تلفن همراه نظیر نوکیا، سامسونگ، ال‌جی، موتورولا، ریم و HTC درسطوح مختلف تحت فشار بودند که البته تولیدکنندگان بدون برند (تولیدکنندگانی که تولیدات خود را برای برندهای معروف تولید می‌کنند OEM) این فشار را بیشتر احساس می‌کردند. حتی شرکت نوکیا که سالیان سال به‌عنوان پیشه‌ور این صنعت از نظر تعداد و حجم فروش بیشترین تولیدات را داشته بود، دچار بحران فروش شد به‌طوری‌که مجبور است برخی از تولیدات را در سه ماه دوم به‌فروش برساند. هرچند که تولیدکنندگان OEM، بخش عمده‌ای از تولیدات را باید در سه ماه بعدی به‌فروش برسانند.
نتایج به‌دست آمده از آمار تولید در سه‌ماهه اول می‌تواند چراغ راه باشد برای ماه آینده، چون در صورتی که تولیدکنندگان اصلی، گوشی با امکانات بالاتر و متفاوت‌تر تولید نکنند، این روند ادامه خواهد داشت و از طرفی با ادامه تولید گوشی تلفن هوشمند نسل سوم توسط شرکت‌های تولیدی منطقه‌ای نظیر Huawei، ZTE، lenovo، TCL، Yulong که تقریبا کلیه کالاهای تولیدی خود را در چین عرضه می‌کنند عملا در رقابت با تولیدکنندگان اصلی وارد می‌شوند. چنانچه همه تولیدکنندگان محلی فوق گوشی‌هایی با سیستم‌عامل آندروید ارائه کرده و لذا نفوذ در بازار مذکور تنها وقتی امکان‌پذیر است که گوشی هوشمندی با امکانات و توانمندی متفاوتی ارائه شود نظیر آنچه در مورد Iphone5 اظهار می‌شود.
با این همه، براساس جدول شماره یک، شرکت سامسونگ، تولیدکننده برتر جهان در سه ماهه اول سال شد و جایگزین نوکیا شد که سال‌های سال یکه تاز میدان بود و از سال ۱۹۹۸ تاکنون همواره بیشترین تولیدات و فروش گوشی را در جهان داشت.
تولید و فروش گوشی سامسونگ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ به رقم ۸۶ میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۱۱، بیش از ۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین این شرکت بیش از ۳۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند فروخت که جایگاه اپل-آی‌فون را هم تصاحب کرد که سال قبل تولیدکننده بیشترین گوشی هوشمند در دنیا به‌شمار می‌رفت. از طرفی چهل درصد گوشی هوشمند تولید شده با سیستم‌عامل آندروید را این شرکت تولید کرد، در حالی که بقیه تولیدکنندگان هیچگاه سهمشان به بیش از ۱۰ درصد نرسید.
فروش گوشی‌های هوشمند همزمان با رشد بازار موبایل ادامه داشت، به گونه‌ای که در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۲، به ۴/۱۴۴ میلیون واحد رسید و این میزان سال به سال تا ۷/۴۴ درصد افزایش یافت. همچنین در این سه ماه دو فروشنده مطرح گوشی موبایل یعنی سامسونگ و اپل، سهم خود را در بازار موبایل در ابتدای سه ماه اول سال ۲۰۱۲ از ۳/۲۹ درصد به ۳/۴۹ درصد افزایش دادند که این امر موجب کاهش ۲/۹ درصدی سهم بازار گوشی نوکیا شد.فروش گوشی نوکیا به ۲/۸۳ میلیون واحد رسید؛ یعنی ۷/۲۲ درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۲٫ به‌این ترتیب خرید و فروش گوشی‌های هوشمند از اهمیت بالایی در سطح جهان برخوردار شد. این میزان حجم گوشی‌های همراه موجب شد که به‌طور تقریبی ۹/۴۳ درصد از فروش کلی به سامسونگ و درمقابل تنها ۱۶ درصد به نوکیا اختصاص داده شود. ادامه این روند موجب پیشروی موفقیت‌آمیز آی‌فون ۴ اس شد که در سه ماه اول سال ۲۰۱۲، با رشد ۲/۹۶ درصدی به‌عنوان جدیدترین مدل تازه به بازار آمده شناخته شد. در این سه ماه فروش این گوشی مخصوصا در چین بیشتر شد. چین البته با فروشی بالغ بر ۵ میلیون واحد به عنوان دومین بازار بزرگ فروش گوشی اپل پس از آمریکا شناخته شد. علاوه بر این فروش از این طریق موجب افزایش نقل و انتقال گوشی از هنگ‌کنگ که بیشترین میزان رشد را نسبت به گذشته داشته شد، تا جایی که میزان فروش در آنجا به بیش از ۳ میلیون واحد رسید. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲، برند ریم با فروشی معادل ۹/۹ میلیون دستگاه تلفن همراه و کاهش ۴/۲ درصدی سهم بازار جهانی در رقابت برای دست یافتن به افزایش جایگاه خود در بازار بین‌المللی می‌باشد. ریم نیاز مبرم به ارائه یک محصول پیشرفته نظیر BB10 جهت حفظ کاربران و ماندن در عرصه رقابت دارد. این در حالی است که این امر بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود چرا که BB10 فاقد پشتیبانی پیشرفته و قوی است و سری جدید این دستگاه تازه در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۲ در دسترس خواهد بود.براساس جدول شماره دو، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ در بازار گوشی، سیستم‌عامل آندروید بیش از نیمی از فروش گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است یعنی فروشی معادل ۱/۵۶ درصد. تحلیلگران معتقدند که بازار گوشی‌های هوشمند به محصولی بسیار متمایز تبدیل شده و این امر چالشی برای تولیدکنندگان آنهاست. این موضوع به‌خصوص برای تلفن‌های همراه دارای سیستم‌عامل آندروید که خواهان بیشتری دارد، تا حدودی سخت‌تر به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری و برنامه‌های تحت سیستم‌عامل آندروید موجب بروزاین وجه تمایز می‌شود که این امر محدودیت را برای مصرف‌کنندگان عمده آن در پی دارد. با این وجود دراین بخش تنها فاکتور، قیمت است که به‌صورت چشمگیر به تنها تفاوت بین آنها تبدیل شده است.
این موضوع تنها با ورود محصولات جدید چینی و برتری تولیدکنندگان آن وخیم‌تر خواهد شد و منجر به افزایش رقابت، سودآوری کمتر و کسر سهم بازار می‌شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.