انتقاد از خروج مبالغ هنگفت از کشور برای خرید هدایای بی کیفیت خارجی

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی حج و اقتصاد طی سخنانی با اشاره به اینکه بحث گردشگری در دنیا به یکی از منابع مهم درآمدزایی و اشتغالزایی تبدیل شده است، گفت: طبق آمارها بیش از یک میلیارد نفر در سال گردشگر وجود دارد که به کشورهای مختلف سفر می کنند و درآمد نیز بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار بوده که سهم کشور ما متاسفانه از این مبلغ بسیار ناچیز است.
 

وی آموزه های اقتصادی حج در آیات و روایات را دارای ظرفیت تاثیرگذاری فراوانی دانست و گفت: امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند که حلال ترین درآمد خود را صرف حج کنید که خود این آموزه بحث ایجاد امنیت اقتصادی را برای عموم مردم به دنبال دارد تا مردم بدانند خرج درآمدهای نامشروع برای حج هیچ راهی ندارد و کسی که می خواهد وارد این مسیر شود باید مالش پاک باشد.
 

قاضی عسگر بهره مند شدن فقرا را نیز یکی از توابع و آثار دیگر این پاک بودن مال برای سفر حج دانست و گفت: از سوی دیگر، روایات برای خود حاجی نیز این بشارت را دارند که سفر حج بی نیازی حاجی را نیز در پی خواهد داشت و پرداختن به بحث اقتصاد حج امری ضروری بوده که برکات فراوانی را نیز به همراه دارد.

 

وی سپرده گذاری برای ثبت نام حج در کشور را فرصت مغتنمی برای فعالیت های اقتصادی در راستای کاهش هزینه های حج برشمرد و گفت: این سرمایه عظیمی که در بانک ها سپرده گذاری می شود می تواند بسیار تحول آفرین باشد و هر چند سازمان حج و زیارت در این سپرده گذاری نقشی ندارد، اما در صورت استفاده از این منابع توسط خود سازمان، می توان کاهش هزینه های حج را برای متقاضیان نوید داد.
 

قاضی عسگر در همین باره و با طرح این پرسش که مگر حجاج مکلفند که جیب بانک ها را پر کنند، ادامه داد: چرا ما نباید این سرمایه گذاری ها را در جهت کاهش هزینه های حج استفاده کنیم و اگر این امر انجام شود به سهولت می توان توسط کار کارشناسی به کاهش هزینه های حج برسیم.

 

وی تمهیدات سفر حج، حمل و نقل هوایی، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل بین شهری در عربستان، حمل و نقل درون شهری، سوغات، بحث ولیمه بعد از حج و مبحث قربانی را تنها بخشی از امور اقتصادی حج برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه در دوره گذشته قراردادی با عربستان نوشته شده است که نیمی از زائران را هواپیماهای سعودی به حج می برند که این امر بسیاری از فرصت های اقتصادی را از ما گرفته است.
 

قاضی عسگر در پایان سخنانش با اظهار تاسف درباره خروج مبالغ هنگفت از کشور که صرف خرید هدایای بی کیفیت خارجی می شود اظهار داشت: یکی از راه حل های این معضل این است که تولیدات با کیفیت داخلی را قبل از حج در اختیار مردم بگذاریم تا قبل از خروج از کشور بتوانند خریدشان را انجام دهند و یا اینکه در سالن های ترانزیت فرودگاهها، کالاهای ایرانی یا کالاهایی که ایرانیان وارد کرده اند، عرضه کنیم تا حاجیان خریداری کنند.
 

بر اساس این گزارش حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی از طرف دبیر علمی این همایش به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به ارتباط پیچیده حج با اقتصاد اظهار داشت: تاثیرگذاری حج بر متغیرهای اقتصادی مانند نرخ ارز، حمل و نقل، تجارت بین الملل، اشتغال و دیگر متغیرهای اقتصادی برکسی پوشیده نیست به نحوی که تحولات چند سال اخیر در زمینه تهیه مقدمات و موخرات سفر در کشورهای مبدا و در سرزمین حجاز از اهم موضوعات می باشد.

 

رضایی در همین باره افزود: بر حسب آمارهای رسمی سالانه قریب به ۶ میلیون معتمر و یک و نیم میلیون حاجی از سراسر دنیا برای برخورداری از منافع وعده داده شده به حجاز سفر می کنند که گردش مالی مربوطه تا پایان سفر ارقامی است که می تواند اقتصاد کشورهای مبدا و مقصد را تحت تاثیر قرار دهد و لذا ضروری است مباحث مربوطه در چارچوب های علمی مورد مداقه قرار گیرد.
 

وی با بیان اینکه در گذشته تلاش هایی به صورت تک نگاری در قالب مقاله و یا تحقیقات دیگر انجام پذیرفته است، ادامه داد: بعثه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ با استفاده از تجربیات صاحبنظران در عرصه حج و اقتصاد اقدام به برنامه ریزی برای برگزاری همایشی به منظور فرهنگ سازی توجه به ابعاد اقتصادی حج و نیز افزایش سطح خدمات رسانی به حجاج کرد.
 

رضایی ادامه داد: در ابتدا فراخوان مقاله به تمامی مراکز علمی پژوهشی کشور ارسال گردید و مجموعا ۷۵ مقاله دریافت گردید که پس از ارزیابی، تعداد ۳۲ مقاله امتیاز لازم جهت چاپ در مجموعه مقالات را کسب نمودند.
 

وی محور مقالات را در ۵ بخش کلیات، مباحث فقهی حج و اقتصاد، مباحث اقتصاد خرد، مباحث اقتصاد کلان و مباحث مربوط به اقتصاد بین الملل معرفی کرد و گفت: بخشی از مقالات ارائه شده به دبیرخانه در این همایش یک روزه ارائه گردیده و مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.