انجام اعمال مذهبی، سالمندان را به زندگی امیدوار می کند

به گزارش ایمنا به نقل از وب دا، در بین عوامل متعدد مؤثر بر سالمندی، عوامل دینی و توجه به اعمال مذهبی نظیر نماز، عبادت و دعا نقش مهمی در حفظ تعادل روانی، امید به زندگی و سلامت روان در سالمندان دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت در سطح دنیا باعث شده است تا افراد بیشتری وارد عرصه دوران سالمندی شده و مشکلات جسمی و روانی خاص این دوران را تجربه کنند.
علی دلشاد افزود: دوران پیری به علت ضعف و اختلال در حافظه، از دست دادن شغل و بازنشستگی، ترک فرزندان، مرگ همسر و ابتلا به بیماری های مزمن از مهمترین دوره های زندگی است که باعث اختلال در سلامت روان و ناامیدی از زندگی می شود.
وی، انزوای اجتماعی، افسردگی، ناامیدی از زندگی و دیگر مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی را از مسائل جدی بهداشتی سالمندان عنوان کرد و افزود: در بین عوامل متعدد مؤثر بر این وضعیت، عوامل دینی و توجه به اعمال مذهبی نظیر نماز و عبادت و دعا نقش مهمی در حفظ تعادل روانی و امیدواری سالمندان دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد خاطر نشان کرد: از طرفی بر اساس جهان بینی اسلامی، نماز به عنوان ذکر خداوند بوده و باعث آرامش دل ها می شود و نگرش های موجود در بر پا داری نماز مانند توحید و معاد نیز هر یک به نحوی در حفظ سلامت روحی و روانی و افزایش امید به زندگی و عزت نفس سالمندان مؤثر است.
دلشاد تصریح کرد: مطالعات انجام شده در اکثر فرهنگ ها و مذاهب مختلف، تأثیرات مثبت عبادات، نماز و دعا را بر میل به زندگی، احساس خوب بودن و شادی، کاهش اضطراب و تنش، اثر بخشی روان درمانی و تقویت سایر فرآیند های درمانی نشان می دهد.
وی افزود: پژوهش های دیگری نیز حاکی از این است که عملکرد های مذهبی نظیر حضور در مکان های مذهبی، خواندن کتب مقدس و مذهبی و شرکت در فعالیت های دینی با بهداشت روانی همبستگی مثبت دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه بررسی های انجام شده در افراد مذهبی نشان می دهد عملکردهای مذهبی با پایین بودن میزان خودکشی، مصرف الکل و مواد مخدر، طلاق، اضطراب و افسردگی همراه است، تصریح کرد: در بین شیوه های مقابله ای برای کاهش اثرات سالمندی، تقویت روحیه و اعتقادات مذهبی و شرکت آنان در مراسم مذهبی و انجام فرایض دینی مانند نماز، نقش مهمی در پیشگیری از انزوا و افسردگی، ایجاد آرامش روانی، امیدواری و رضایت از زندگی در سالمندان دارد که می توان با انجام مشاوره های روانی و مذهبی آنان را نسبت به زندگی امیدوار ساخته و سلامت روان آن ها را تأمین کرد.

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.