اندیشمند یونانی: اقدام غرب در تحریم نفت ایران بیشتر به اروپا لطمه می زند

‘یورگوس کارابلیاس’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، بحران مالی این اتحادیه را تشدید و به اقتصاد بیمار آن بیش از پیش لطمه خواهد زد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی اقتصاد اروپا گفت: اروپا از نظر اقتصادی در بحران شدیدی بسر می برد و نفت ایران مانند دارویی موثر برای درمان بیماری بحران مالی اتحادیه می باشد و اتحادیه اروپا به آن نیازمند است.

کارابلیاس در ادامه گفت: اما متاسفانه اتحادیه اروپا به پیروی از دستورات و خواسته های ایالات متحد آمریکا از مصرف این دارو یعنی نفت ایران که برای بهبود وضعیت اقتصادیش ضروری و حیاتی است ، خودداری می کند.

این اندیشمندان یونانی در ادامه تصریح کرد و گفت : به عبارت ساده تر می توان گفت، تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، برای این اتحادیه نوعی خود زنی و خودکشی اقتصادی است.

وی گفت: تعجب می کنم که سران اتحادیه اروپا در حالیکه شهروندان آنان با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، چگونه حاضرند با پیروی از سیاست های مغرضانه واشنگتن به منافع شهروندان خود هم نیاندیشند؟.

کارابلیاس ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که استفاده از ابزار تحریم تجاری بر خلاف قوانین بین المللی و تجارت آزاد می باشد .

این اندیشمند یونانی با اشاره به خودکفایی کشورمان در اکثر موارد گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای منابع طبیعی فراوانی است و به پیشرفت های چشمگیری در سه دهه اخیر دست یافته و به همین دلیل هم نیاز چندانی به اتحادیه اروپا ندارد و به راحتی می تواند نیازهای خود را تامین کند.

وی در ادامه گفت: نفت کالایی مورد نیاز برای تمام کشورهای جهان است و ایران به راحتی خواهد توانست بازار دیگری را برای نفت خود بیابد و این اتحادیه اروپاست که از این تحریم متضرر خواهد شد.

این اندیشمند یونانی در ادامه افزود: ایران می تواند خرید کالاهای غیر ضروری از اتحادیه اروپا را متوقف سازد و از کشورهای دیگر وارد نماید و اگر ایران به چنین اقدامی دست زند، اروپا بازار خوب هفتاد میلیون نفری را از دست خواهد داد و به اقتصاد بیمار این اتحادیه لطمه زیادی وارد خواهد آمد.

کارابلیاس در ادامه همچنین اقدامات غرب به سرکردگی آمریکا و تعدادی از کشورهای عربی بر علیه سوریه را به علت روند رو به رشد قیام های مردمی بر علیه حکومت های دیکتاتوری منطقه و حامی اسرائیل دانست.

وی در ادامه اظهار داشت: غرب برای جبران دوستان از دست رفته خود در منطقه درصدد برآمده است ، به نظام سوریه که در خط مقدم برعلیه اسرائیل می باشد، ضربه وارد کند.

وی در ادامه افزود: سوریه تنها کشور عربی حامی مبارزات ملت فلسطین است و به همین دلیل هم مورد غضب غرب به سرکردگی آمریکا قرار گرفته است.

اروپام**۲۱۷۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۰۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.