انزال زودرس درمان دارد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی در مردان و عامل بسیاری از اختلافات زناشویی و یکی از علل مهم طلاق انزال زودرس است. گاهی این بیماری چنان شدید می‌شود که بعد از گذشت چند سال از ازدواج، امکان برقراری رابطه زناشویی کامل به‌وجود نمی‌آید و بعضی از خانم‌ها با این گلایه که هنوز باکره‌اند، به پزشک مراجعه می‌کنند.

شیوع این بیماری در کشور ما بالاست. این مساله می‌تواند سبب نارضایتی جنسی در۲ طرف شود و اضطراب ناشی از این مشکل را تشدید کند. معمولا مردانی که دچار انزال زودرس می باشند، به سبب ترس از برقراری رابطه به‌خصوص وقتی متوجه می‌شوند همسرشان ارضا نمی‌شود، تمایل به نزدیکی را از دست می‌دهند، شب‌ها دیر به منزل برمی‌گردند یا زود خود را به خواب می‌زنند تا رابطه‌ای برقرار نکنند. با گذشت زمان هم وقتی درصدد برقراری رابطه‌اند، دچار اضطراب می‌شوند. همین اضطراب هم سبب می‌شود سیستم خونرسانی به دستگاه تناسلی کاهش یابد و مرد اصلا قادر به نعوظ و برقراری رابطه نباشد.

تکرار این اتفاقات و احتمال سرزنش همسر نیز می‌تواند مرد مبتلا را دچار اختلال در عزت‌نفس کند. اعتمادبه‌نفس پایین نیز سبب تشدید انزال زودرس، به‌وجود آمدن سیکلی معیوب و تثبیت بیماری می‌شود. این اعتمادبه‌نفس در موفقیت‌ها تقویت و در شکست‌ها و ناکامی‌ها کم می‌شود بنابراین انزال زودرس و اعتمادبه‌نفس، رابطه تنگاتنگی دارند و همدیگر را تقویت یا تضعیف می‌کنند. از آنجا که یکی از عوامل مهم و موثر در انزال زودرس، نداشتن اعتمادبه‌نفس برای آغاز یا اداره‌ خوب یک رابطه زناشویی است، درمان زمانی می‌تواند موثر واقع شود که زوج با هم مراجعه کنند و بپذیرند این بیماری مانند بقیه بیماری‌هاست و با درمان، دارو و آموزش بهبود خواهد یافت. در درمان انزال زودرس، همکاری زن، اساسی است. در اولین مرحله درمانی، به زن آموزش داده می‌شود چگونه اضطراب را از مرد دور کند. همچنین به زوج آموزش داده می‌شود یا از وسایل و روش‌هایی که سبب می‌شود مرد دیرتر به انزال برسد، استفاده کنند یا مرد یاد بگیرد بتواند همسرش را قبل از اینکه رابطه زناشویی کامل شود، ارضا کند. علاوه براین، اگر مرد برای بار اول در رابطه زناشویی دچار انزال زودرس شد، باید بداند ممکن است در بار دوم بتواند رابطه کامل‌تری داشته باشد.

مصرف بعضی از داروها، به‌خصوص داروهایی که روی سیستم مغزی اثر می‌گذارند یا داروهایی که بی‌حسی موضعی برای مرد ایجاد می‌کنند نیز ممکن است در طولانی‌شدن زمان رابطه موثر باشد. گاهی هم استفاده از وسایل حفاظتی مثل کاندوم‌هایی که سبب تاخیر انزال می‌شوند، به این بیماران پیشنهاد می‌شود.

تاثیر درمان‌های آموزشی، بازگرداندن اعتمادبه‌نفس مرد و درمان‌های کمکی همه مشروط به این است که اقدام‌های روان‌درمانی و روانکاوی خوبی روی زوج انجام شود. نباید انتظار معجزه داشت ولی درمان می‌تواند رابطه زناشویی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که زوج‌ها به زندگی عادی خود برگردند.
منبع‌:هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.