انسان‌شناسی به زبان ساده با مثال​های تاریخی از جهان معاصر

به گزارش خبرآنلاین، «مبانی انسان‌شناسی» نوشته ناصر فکوهی، دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از سوی نشر نی روانه بازار نشر شد.

در این کتاب که در ۶ فصل تنظیم شده تلاش شده است موضوعی بسیار پیچیده، یعنی فرهنگ انسانی و علمی که به‌طور تخصصی به مطالعه آن اختصاص دارد به زبانی ساده تشریح شود. مطالب این کتاب، چنان‌که از عنوان آن نیز مشخص است، تنها «درآمد» و «مقدمه»‌ای است برای آشنایی با موضوع. اما نباید تصور کرد که این «مقدمه» دیدگاهی جامع یا نسبتاً جامع از این علم گسترده به خواننده عرضه می‌کند، یا اصولاً نویسنده چنین ادعایی دارد.

در حقیقت انسان‌شناسی به‌دلیل گستردگی زمانی و مکانی و وجود شاخه‌های تخصصی بسیار زیاد در آن امروزه به یکی از پیچیده ترین علوم انسانی تبدیل شده که هم‌زمان واجد دو بُعد مثبت و منفی است. انسان‌شناسی علمی به‌دلیل ماهیت بین‌رشته‌ای‌اش دایرهالمعارفی است که برای درک جهان پیچیده کنونی بهترین ابزار است. البته انسان‌شناسی نیازمند تعامل با دیگر رشته‌ها و حوزه‌های تخصصی است.
اما بُعد منفی در آن است که همان دلایل می‌توانند پژوهشگر ناآگاه را به‌سوی امور سطحی سوق دهند و مفاهیم پیچیده را به مفاهیم پیش‌پاافتا‌ده‌ای تقلیل دهند که هیچ سودی نه برای خودش و نه برای دیگران نخواهند داشت.
ناشر همچنین معتقد است در این کتاب تلاش شده است بر بُعد مثبت تأکید و خوانندگان را به پرهیز از بُعد منفی توصیه شود.

در پیشگفتار کتاب میخوانیم:

«هدف از نوشتن این کتاب که بخشی از مجموعه‏ای از کتاب‏های نگارنده در حوزه آموزشانسان شناسی به شمار می‏آید، ایجاد منبعی اولیه، در دسترس و به زبان ساده برای تمام دانشجویان و علاقمندان دیگری است که تمایل دارند به نخستین شناخت از علم انسان شناسی دست یابند و برای این کار ترجیح می‏دهند فراتر و در کنار مفاهیم نظری، با مصادیق و مثال‏هایی ساده از لحاظ تاریخی و در جهان معاصر و به خصوص در فرهنگ خود ما، موضوع برایشان روشن و مشخص شود.
بسیاری از دانشجویان این رشته، به دلیل پیچیدگی ذاتی آن و به دلیل وابستگی و روابط آن با سایر رشته‏های علوم اجتماعی و انسانی و حتی سایر علوم، با دشواری زیادی در درک آن، اهداف و روش‏ها و چشم‏اندازهایش روبرو هستند. افزون بر این کتاب‏های موجود به دلیل آنکه اغلب منابع ترجمه‏ شده به حساب می‏آیند (از جمله دو کتاب «درآمدی برانسان شناسی» کلود ریویر و «انسان‏شناسی» مارک اوژه که نگارنده ترجمه کرده است) گاه نمی‏توانند پاسخگوی بسیاری از پرسش‏های دانشجویان و سایر دوستداران این علم باشند.
به همین دلایل بود که نگارنده بر آن شد تا با تکیه بر تجربه تدریس چندساله این درس، کتابی به زبان ساده و در حجم نسبتاَ کم تألیف کند تا برای همگان قابل استفاده باشد و خود بتواند نخستین قدم برای مطالعه متون دیگر «درآمد» و «نظریه» و «تاریخ» درانسان شناسی به حساب بیاید.»

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب که با قیمت ۷هزار تومان منتشر شده، کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.