انهدام باند بزرگ جاعلان مامورنما اسناد و عناوین دولتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ایسنا

610.jpg

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ از دستگیری ۱۴ عضو یک باند بزرگ جعل عنوان و اسناد دولتی در شهر تهران و حومه آن خبر داد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان عصر دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از دستگیری اعضای ۱۴ نفره یک باند بزرگ جعل عنوان و اسناد دولتی در شهر تهران خبر داد و گفت: با دریافت شکایت‌های متعدد از سوی شهروندان تهران در خصوص این که افرادی با جعل عنوان و اسناد دولتی خود را مامور معرفی نموده و از آنان اخاذی و بعضا کلاهبرداری می‌کردند، اقدامات تیم‌های کارآگاهان اداره مبارزه با جعل پلیس آگاهی تهران‌بزرگ برای شناسایی و بازداشت متهمان آغاز شد.

وی افزود: همزمان با جمع‌آوری اطلاعات و اسناد پیرامون این جاعلان، اطلاعاتی را که شهروندان از طریق مرکز سریعت‌های پلیسی ۱۱۰ و مراکز انتظامی درباره این متهمان در اختیار ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار می‌دادند، نیز جمع‌آوری شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با توجه به اهمیت موضوع تیم‌های پلیس‌های تخصصی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با همکاری و هماهنگی‌های انجام شده به تحقیق در این زمینه پرداخته و دستگیری این افراد به صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.

محمدیان ادامه‌داد: در تحقیقات مشخص شد که این متهمان و جاعلان به صورت هماهنگ و شبکه‌ای اقدام به جعل اسناد و عنوان‌های دولتی نموده و در اکثر موارد اسناد جعلی را در اختیار خلاف‌کاران و متخلفان دیگر قرار می‌دادند.

وی اظهار داشت: تحقیقات و بررسی‌های ماموران در ۲۳ مهرماه امسال نتیجه داد و به صورت همزمان در سه نقطه از شهر تهران و حومه آن طی عملیات‌های انجام شده ۱۴ عضو این باند جعل اسناد شناسایی و بازداشت شدند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام‌کرد: در بازرسی‌ از محل‌های پاتوق این افراد مشخص شد که این جاعلان اقدامات خود را در خانه‌های استیجاری انجام داده و بسیار حرفه‌ای اقدام به جعل می‌کردند که طی عملیات انجام شده اسناد، مدارک و تجهیزات قابل توجهی از پاتوق‌های شناسایی شده این جاعلان کشف و ضبط شد.

محمدیان توضیح‌داد: در حال حاضر کلیه این افراد و جاعلان دستگیرشده در بازجویی‌ها به جرایم خود اعتراف نموده و با جمع‌آوری شکایت شاکیان و کسانی که به نوعی تحت کلاهبرداری و اخاذی از سوی آنان قرار گرفته‌اند، پرونده به دادسرای جرایم جنایی ارجاع شد و شهروندانی که در محدوده‌های شمال و غرب تهران به این روش (جعل عنوان و اسناد) مورد کلاهبرداری و اخاذی قرار گرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به اداره آگاهی تهران بزرگ، موضوع شکایت خود را مطرح نمایند.

وی با اشاره به این موضوع که هر گونه سوء‌استفاده از مدارک مجعول جرم محسوب می‌شود، گفت: اقدامات خلاف‌کارانه این جاعلان، خود سبب ایجاد جرمی دیگر می‌شد؛ به طور مثال وقتی که این اسناد در اختیار خلاف‌کاران دیگر قرار می‌گرفت، آنان با سوءاستفاده از آن اقدام به جعل عنوان، کلاهبرداری و گاهی اقدام به آدم‌ربایی برای اخاذی می‌کردند که این خود جرمی جدا از جعل اسناد است و به صورت ویژه به آن رسیدگی می‌شود.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ضمن اخطار به شهروندان در خصوص برخورد با جاعلان و مامورنماها تاکید نمود و گفت: علی‌رغم تاکید و اخطارهای پلیس در خصوص ماموران قلابی، متاسفانه شاهد هستیم که گاهی اوقات شهروندان بدون درخواست کارت شناسایی معتبر و حکم‌قضایی تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی مامورنماها می‌شوند در صورتی که پلیس تاکید دارد صرف همراه داشتن البسه و تجهیزات نظامی سبب بر ماموربودن نمی باش بلکه ماموران وظیفه‌شناس پلیس علاوه بر همراه داشتن کارت شناسایی، حاوی حکم‌قضایی و انتظامی برای اقدامات خود می باشند.

وی در این خصوص که چگونه شهروندان می‌توانند مامورنماها را از پلیس تشخیص دهند، گفت: معمولا مامورنماها چهره‌هایی نامتعارف داشته و همواره اشتباهاتی را در نصب علایم، اتیکت‌ و همچنین رعایت شئونات رفتاری و اجتماعی می‌کنند علاوه بر این که شهروندان می‌توانند پیش از هر اقدامی مشخصات مامورانی را که به آنان مراجعه می‌کنند را از طریق مرکز سریعت‌های پلیسی ۱۱۰ استعلام نمایند.

محمدیان در پایان اظهار داشت: کسانی که تحت پوشش مامور، خواسته‌های غیرمنطقی از شهروندان دارند، بی‌شک مامورنما می باشند و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به پلیس ۱۱۰ یا نزدیک‌ترین مرکز انتظامی گزارش تفسیری دهند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.