انواع ترفندهای کلاهبرداری درسایت‌های همسریابی

news

news

رییس پلیس فتای استان گلستان درمورد کلاهبرداری از طریق عضویت در سایت‌های همسریابی و دوست‌یابی به شهروندان هشدار داد و گفت: اینترنت و فضای مجازی راهی مطمئن برای همسریابی نیست.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ حبیب‌الله رجبلی در تشریح این خبر گفت: اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول راهی آسان برای همسریابی تلقی می‌شود ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی می‌تواند فرصتی را برای سوء استفاده‌کنندگان نیز فراهم تا با دام‌افکنی اقدام به کلاهبرداری و فریب و آسیب به متقاضیان این خدمات را کنند.

وی همچنین تصریح کرد: این طیف از کلاهبرداران از طریق درست کردن پروفایل (ID) در سایت‌های همسریابی، دوستیابی و جعل هویت و جنسیت و جلوه دادن خود به عنوان یک فردی از خانواده مرفه و تحصیل کرده و شاغل در یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی که قصد ازدواج در ایران و نقل مکان به یک کشور خارجی را دارند، اقدام به فریب دختران و پسران می‌کنند.

وی گفت: کلاهبرداران در ادامه پس از ایجاد ارتباط عاطفی تدریجی و مبادله شماره تماس تلفنی و پست الکترونیکی با ترفندهای مختلف از جمله تصادف، در دسترس نبودن هزینه درمان و مواردی از این قبیل، بزه‌دیدگان را فریب داده و از آنان درخواست پول به عنوان قرض داشته و پس از خاتمه پروسه کلاهبرداری اقدام به خاموش کردن تلفن همراه که تنها راه ارتباطی بزه دیده است، می‌کنند.

وی گفت: در این موارد نیز بزه‌دیده به جهت حفظ آبرو در این گونه ارتباطات از شکایت علیه مجرم صرف نظر می‌کند.

رجبلی در ادامه بااشاره به بهره‌گیری از رسانه‌ها جهت افزایش آگاهی شهروندان جهت پیشگیری از این‌گونه جرایم گفت: کلاهبرداران در فضای مجازی به راحتی با تکیه بر اصل گمنامی و بهره‌گیری از مهندسی اجتماعی اقدام به فریب کاربران ساده لوح و متمایل به دوستی و کمک به دیگران می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود شهروندان از عضویت در این‌گونه سایت‌ها خودداری کنند، به یاد داشته باشند دوستی‌های اینترنتی، رابطه و گفتگوهای فضای مجازی هرگز نمی‌توانند مانند گفتگو با یک شخص واقعی باشد. اگر واقعا نیاز به صحبت کردن دارند سعی کنند با دوستان واقعی خود یا افراد خانواده‌تان صحبت کند و در این سایتها اعضا می‌توانند با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از آنها کنند.

مطالب مرتبط:

  1. همبرگر تند و تیز به نام اتمی + عکس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.