اهدای خون را به شبهای قدر موکول نکنید

مدیر پایگاه انتقال خون استان تهران از کاهش ذخایر خون این استان به یک سوم تا یک چهارم معمول خبر داد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛دکتر بشیر حاجی بیگی گفت: گرمای هوا، طولانی بودن روزها در ماه رمضان امسال و کوتاهی فاصله افطار تا سحر موجب شده است تا مراکز خون گیری با کاهش شدید اهداکنندگان خون مواجه شوند.

وی افزود: ذخایر خون تهران که ۲۵درصد از خون مورد نیاز بیماران کشور را تامین می کند از میزان معمول۱۰هزار واحد به۳۰۰۰ واحد و در بعضی از ساعات به۲۵۰۰ واحد نیز رسیده است.

حاجی بیگی با بیان این که فقط استان تهران با۱۶۰بیمارستان و مرکز درمانی روزانه به ۳۰۰۰ واحد خون نیاز دارد اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان شمار بیماران محتاج خون تغییری نمی کند اما اهدای خون به شدت کاهش می یابد.

وی بیمارانی را که باید جراحی شوند به ویژه جراحی قلب، سزارین و جراحی های پیوند و همچنین مصدومان حوادث و تصادف ها، سرطانی ها، دیالیزی ها و مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی را بیشترین نیازمندان خون و فرآورده های خونی دانست و تاکید کرد : روزه داران در ماه مبارک رمضان بیماران نیازمند خون را فراموش نکنند و برای اهدا مراجعه کنند.

مدیر پایگاه انتقال خون استان تهران گفت:۲۱پایگاه دائمی در شهر تهران که بیشتر آنها فعالیت خود را از ساعت۱۹آغاز می کند تا زمانی که مراجعه کننده داشته باشد، خون گیری را انجام می دهد ضمن این که پایگاه های سیاری نیز در هیئات در این ایام شامل بیت الرقیه (ع)، مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزاده صالح (ع) و همچنین در محل برگزاری جشن رمضان در سوهانک مستقر شده که تا پایان مراسم در خدمت اهدا کنندگان خون است.

وی با اشاره به این که طبق روال هر سال بیشتر اهداکنندگان خون در ایام رمضان در شب های قدر برای اهدای خون مراجعه می کنند اضافه کرد: زیادی شمار اهداکنندگان در شب های قدر به دلیل ازدحام معطل می شوند و همچنین ازدحام در برخی موارد باعث ناتوانی کارکنان از خدمت رسانی به اهداکنندگان می شود.

مدیر پایگاه انتقال خون استان تهران از مردم خواست؛ با توجه به نیاز دائمی بیماران به خون و همچنین عمر کوتاه سلول های خونی در طول ماه مبارک رمضان، خون اهدا کنند و اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند.

هر واحد خون اهدایی۴۵۰میلی لیتر حجم دارد که کمتر از یک دهم خون هر انسان است.
این مقدار خون می تواند جان سه بیمار نیازمند را نجات دهد./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.