اهمیت درمان دارویی فشارخون

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر آریا جنابی، فوق تخصص کلیه و فشار خون و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

درمان فشار خون به دو اقدام اساسی نیاز دارد؛‌ ابتدا باید بدانیم که بیمار با فشار خون بالا با تغذیه بهبود پیدا نمی‌کند و وقتی فشار خون از ۱۴۰ روی ۹۰ بیشتر می‌شود، بیمار باید از دارو استفاده کند. بر این اساس بیمار باید ابتدا مصرف یک دارو را شروع و در صورت نیاز مقدار داروها را بیشتر ‌کند.

نقش درمان دارویی در هر بیمار متفاوت است و توصیه می‌شود که حتما داروهای یکدیگر را خودسرانه مصرف نکنید، زیرا دارویی که شما مصرف می‌کنید منطبق با شرایط شماست.

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج بین مردم این است که داروهای بیمارانی را که دچار فشارخون هستند، مصرف می‌کنند.

بر این اساس به بیماران دچار فشارخون بالا توصیه می‌شود که به هیچ وجه خودسرانه اقدام به قطع مصرف دارو نکنند، زیرا در خیلی از موارد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به طور ناگهانی باعث افزایش فشار خون در بیمار شود.

مصرف دارو باید حتما زیرنظر پزشک باشد، چنانچه بیمار با درمان دارویی فشار خون، دچار عارضه افت فشار یا تپش قلب شود باید به پزشک مراجعه کند.

گاهی برای کنترل فشار خون با یک یا دو دارو بیماری کنترل نمی‌شود و لازم است دارو همراه با چند داروی دیگر تجویز شود، مثلاً در بیماران دیابتی برای تنظیم فشار خون باید چندین دارو مصرف شود.

چنانچه بیمار تمایل به ادامه مصرف داروها ندارد، باید به پزشک مراجعه کند تا در مورد آن تصمیم گرفته شود و بیمار دچار عوارض کمتری شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.